عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

خواجه غار(قسمت اول)

او را ابراهیم ادهم گویند. برآن شده ام اطلاعاتی درباب او و مکانی که هم اکنون دردامان بینالودمقبره اونامندکسب نمایم. به انگیزه شناخت این بزرگ مردعازم روستای زیبا و ویلائی هفت غارشدم. پس ازگذر از ویلاهای زیباکه یادآور طبیعت زیبای شمال بود به دامنه کوه رسیدم. ازاین قسمت به بعد تا رسیدن به محل مقبره منسوب به وی باید پیاده طی طریق میکردم. هوابسیارسرد بود و باد خنکی در حال وزیدن. بعد از صعود از کوه دشت وسیع و زیبایی جلوی دیدگانم ظاهرشد. هوا سردتر شد و دانه های ریزبرف شروع به بارش نمودند منظره ای بسیارزیبا و دل انگیز. از بالای دشت که به سمت پایین نگاه میکردی ویلاها با سقفهای رنگی خود نمایی می کردند اما با همه زیبایی انسان را متأسف می کردکه حریم طبیعت چگونه در حال نابود شدن است. به هرحال باید می رفتم و فکرم را معطوف به ابراهیم می ساختم همو که خواجه غار نامندش. بلخ کجا و دامان باشکوه بینالود کجا! ذهنم درحال مرور بود عارف، صوفی و ابراهیم.

ازشوق شناختنش احساس عجیبی داشتم،مقبره ای بربلندای تپه ای برروی سطح صاف سیمانی نمایان بود.کوه قرمزرنگ پشت مقبره بسان قابی زیبا تصویر آن را در خود جای داده بود بعد از حدود یک ساعت به کنار مقبره رسیدم ودر حالی که با خود درباره او میاندیشیدم ابیات حک شده روی سنگ ارامگاه را زمزمه میکردم :

خون خوردم تودرخواب بودی            تومثل کوهی دربادبودی

ترسیدم ازابر،ترسیدم ازباد            اما تو با باد همزاد بودی

سنگ تازه تعویض شده بود.باخودفکرمیکردم که او هنوزعاشقانی دراین خطه دارد.دراین افکارغرق بودم که در دامنه کوه چوپانی نظرم را جلب کرد به طرف او رفتم واز او درباره این مکان پرسیدم میگفت از زمانی که به یاد دارم این مقبره اینجا بوده وتغییرات آن تا کنون از بین رفتن حصار گلی اطرافش وتعویض سنگ مقبره به تازگی که توسط یک گروه پنج نفره انجام شده است.

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۴
مهناز مظفری

ابراهیم ادهم

نیشابور

نظرات  (۳)

۲۵ آبان ۹۳ ، ۱۰:۴۷ مهناز مظفری
با سلام

با سپاس از راهنمایی های شما استاد ارزشمندم انشالله در رفع نواقص خواهم

کوشید

۲۴ آبان ۹۳ ، ۲۳:۵۰ محی الدین قنبری
سرکار خانم مظفری
به جمع نویسندگان عرفان خراسان خوش آمدید. موارد زیر را رعایت بفرمایید از مطالب خوبتان بیشتر استفاده خواهد شد:
- کلمات کلیدی مطلب خود را در هنگام ارسال مطلب ینویسید.
- مطلب خود را در دسته بندی های موجود یا افزوده خود علامت بزنید.
- اینگونه مطالب که وضعیت کنونی مکان های معنوی نیشابور را معرفی می کنند بسیار مهم هستند. برای استفاده بیشتر مکان دقیق آن را نسبت به شهر نیشابور ذکر بفرمایید. برای مثال این روستا در چند کیلومتری نیشابور در کدام جهت واقع شده است. برای مثال X کیلومتری شمال نیشابور.
- عکسها از به سختی در صفحه بالا می آید برای افزوده شدن سرعت آن می توانید تنها یه یکی دو عکس بسنده کنید و آنها را هم با نرف افزار Paint یا مواردی مشابه با حجم کمتر ذخیره کنید.
ارزش کار شما بسیار یالاست. اطلاعات دقیقتر را در همین مورد با ذکر عناصر خبری 5WHدرباره موضوع خود استانداردهای بیانی آن را تقویت کنید. چه کسی این مقبره را پیدا کرده، چه کسی ساخته چه زمانی و چگونه و ... .
متشکرم. موفق باشید.


ممنون از شما