عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

۱۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

سلام به شما


فهرست پایان نامه های گروه عرفان که دفاع شده است به قرار زیر است:

این فهرست کامل خواهدشد.

دریافت فهرست پایان نامه های گروه عرفان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۳ ، ۱۳:۴۲
محی الدین قنبری

 دکتر مهدی محقق

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

 

در بهمن 1308 هجری شمسی در مشهد در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد و تا نه سالگی در آن شهر بود و سپس در سال 1317 به تهران منتقل گردید و تحصیلات خود را در سطح ابتدائی و متوسطه دنبال کرد. از سال 1323 شروع به تحصیلات حوزه‌ای کرد و برای استفاده از محضر استادان بزرگ در سالهای 1326 و 1327 به مشهد آمد و در مدرسۀ نواب اقامت گزید و علوم حوزوی را در حوزه‌های علمیۀ مشهد و تهران تا مرحلۀ اجتهاد فرا گرفت و موفق به اخذ درجۀ اجتهاد از آیت اللّه کاشف الغطاء و آیت‌اللّه سیدمحمدتقی خوانساری گردید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۳ ، ۱۰:۱۷
محی الدین قنبری

سلام به دانشجویان عزیز


1. کتابی که به عنوان متن اصلی برای درس روش تحقیق در نیمسال بعد لازم است تهیه شود، کتاب «مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی» از دکتر محمدرضا حافظ نیا است که توسط انتشارات سمت چاپ شده است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۳ ، ۱۷:۵۴
محی الدین قنبری

آمیزه ای از تشیع و تصوف در فرقه هایی در نیجریه 

 

سید کاظم مهرنیا

 

نیجریه با جمعیتی بالغ بر یکصد و بیست میلیون‏ نفر[امروز حدود 180 میلیون نفر]،  یکی از مهمترین کشورهای حوزه غرب‏ آفریقا به حساب می‏آید  .

مسلمانان که اکثریت جمعیت نیجریه  (60 درصد[امروز حدود 50 درصد]) را در بر می‏گیرند، عمدتا در شمال زندگی‏ می‏ کنند که اغلب آنها متمایل به فرقه مالکی‏ هستند.    (1)


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۳ ، ۱۰:۳۹
محی الدین قنبری

ابن عربی و غرب معاصر

(مطالعات اسلامی تطبیقی) 

  

 

ایزابل جفری استریت

Isobel Jeffery-Street

ترجمۀ معصومه نقدبیشی

کارشناس ارشد عرفان اسلامی، دانشگاه آزاد نیشابور

 

 

آموزه­ های فیلسوف عارف آندلسی قرن دوازدهم میلادی، محی ­الدین ابن ­عربی (د638 ق)، که در سراسر جهان اسلام از اسپانیا تا چین و اندونزی رسیده، الهام ­بخش طیف گوناگونی از اشکال فکری، خلّاق و هنری در سراسر این نواحی است. ایده ­های وی بر یک واقعیت معنوی مشترک و وحدت مابعدالطبیعی نهفته ­ی ادیان و تنوع فرهنگی متمرکز است، و آنها به طور گسترده­ای متعاقب مرگ او در 1240 میلادی/638 هجری تاثیرگذار شد. در قرن گذشته، همین نمودهای معنوی جهان­شمول اندیشه­ی او به طور فزاینده ­ای الهام­ بخش اندیشمندان غربی، هنرمندان، متفکران خلّاق و دیگر اشخاص علاقمند از یک گستره­ی (وسیع) از دیدگاههای دینی و فرهنگی بوده است  .

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۳ ، ۰۹:۵۹
محی الدین قنبری

 

عنوان

همایش تاریخ فرهنگی در مورد سمبل‌ها، نمود، مظاهر در تاریخ فرهنگ

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۳ ، ۱۹:۵۷
محی الدین قنبری

تجربۀ دینی 

 

تجربۀ دینی در گفتگو با مصطفی ملکیان

 

 

 

1  )   نقدونظر: مراد شما از تجربه‌ی دینی، چه نوع پدیده‌ای است؟ پدیده‌ی مذکور از چه نظر تجربی است و از چه حیث، دینی؟ ربط و نسبت این پدیده با تجربه‌ی عرفانی چیست؟


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۳ ، ۱۹:۱۶
محی الدین قنبری

در مراسم رونمایی از جدیدترین تصحیح «دیوان عطار نیشابوری» مطرح شد

  جوهره‌ صددرصد ایرانی عرفان خراسان قدیم/ عطار تاکنون مورد غفلت قرار گرفته بود


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از «دیوان عطار نیشابوری» با تصحیح مهران افشاری و مهدی مدائنی و و نظارت علیرضا امامی، عصر یکشنبه هفتم اردیبهشت (1393) با حضور فتح‌الله مجتبایی، علی اشرف صادقی و مصححان این اثر و با اجرای شیوا مقانلو در موسسه بهاران برگزار شد. 


فتح‌الله مجتبایی، ادیب و مترجم پیشکسوت در این مراسم گفت: در تمدن ایران دو گونه از عرفان شکل گرفت. یکی از این گونه‌ها عرفان غرب ایران است که تمام متونش به زبان عربی است و به عرفان گنوسی و حکمت نوافلاطونی شباهت بسیار دارد. دیگری عرفان شرق ایران است که در خراسان شکل گرفت و دارای جوهره‌ای صددرصد ایرانی است. 
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۱۹
محی الدین قنبری

این مطلب پیوسته به روز خواهد شد.

 برخی از دوستان خواسته بودند تا بهترین منابعی که به زبان فارسی برای مطالعه درباره عرفان های نوپدید که بخشی از جنبش های نوپدید دینی (NRMs: new religious Movements) هستند را معرفی کنم.

در چند سال گذشته نوشته های فراوانی با انگیزه های متعدد که اکنون مجال بیان و بررسی آن نیست در قالبهای گوناگون منتشر شد؛ در اینجا خواهیم کوشید به جای معرفی همه ی منابع تنها بر نوآوری، کیفیت علمی و سلامت نوشته ها نظر داشته باشیم؛ بر این اساس منابع زیر برای مطالعه با دید علمی _ انتقادی مناسب به نظر می رسند:

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۲۷
محی الدین قنبری

سلام به همه دوستان دانشجو


چنانچه قصد دفاع از پایان نامه خود را دارید، کار خود را به صورت سیمی شده همراه با تایید استاد محترم راهنما مبنی بر پایان کار شما در شهریور (فرم آماده به دفاع) حداکثر در یکم یا دوم شهریور ماه به گروه عرفان ارائه نمایید.


موفق باشید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۰۴
محی الدین قنبری

سلام به شما

برنامه آموزشی گروه عرفان در نیمسال اول 94-1393 (ورودی های 1393) را ملاحظه می نمایید:

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۰۱
محی الدین قنبری

سلام به شما 

برنامه آموزشی گروه عرفان در نیمسال اول 94-1393 (ورودی های 1392) را ملاحظه می کنید:

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۳ ، ۱۰:۳۴
محی الدین قنبری