عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام بر شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه دانشجویان گروه عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

دبیر سایت: دکتر محی الدین قنبری

* سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- با هر کمالت اندکی آشفتگی خوش است
هر چند عقل کل شده ای بی جنون مباش. (عبدالقادر بیدل دهلوی)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

۱۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است



تو چه دانی که ما چه مرغانیم

هر نفس زیر لب چه می خوانیم

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۴ ، ۰۴:۵۵
محی الدین قنبری

    از جمله عوامل اهمیت فیلسوفان و حلقه های فلسفی قرن چهارم و پنجم ، تقریری است که از دو مفهوم مهم لذتّ و درد ارائه کرده اند ، گونه تقریری که نه وامدار ادبیات شرعی است که مطابق ثواب و عقاب باشد ، و نه همداستان با نگرش صوفیانه که اساسا از طبیعت بالاتر می رود و به عرصه خیال افلاکی قدم می نهد . 

    فیلسوفانی اما چون زکریای رازی تفسیری کاملا این جهانی از این دو فراهم آورده اند . از این منظر رساله لذت و رنج (اللذة و الألم) ایشان نیاز به طرح و باز خوانی دارند . چرا که در زیر لایه های ستبر میراث ... قرنهاست که مدفون گشته است . 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۴ ، ۰۴:۳۸
محی الدین قنبری

"فهرست مجلات علمی معتبر وزارت علوم (1394) را از اینجا دریافت نمایید"



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۹۴ ، ۱۰:۰۴
صبا فدوی

سوالات فصول 2-3-4-6 کتاب "سنگ بناهای معارف اسلامی"  فریتس مایر را از اینجا دریافت کنید.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۹۴ ، ۰۹:۵۰
صبا فدوی



گرچه وحدت خود یک حقیقت کاملاً عینی است لکن به نظر انسان یک مفهوم ذهنی و انتزاعی جلوه می‌کند. این امر و نیز یکی دو عامل که از روحیه و طرز تفکر مردم سامی‌نژاد بر می‌خیزد علت انتزاعی بودن هنر اسلامی است.


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۴ ، ۱۸:۵۳
سحر فدوی

زیارتگاه احمدبن ابوالحسن شیخ احمد جام (536-441 هـ.ق) که قدمتی حدود 800 سال دارد، در شهرستان تربت‌جام (از شهرهای قدیمی استان خراسان که تا اوایل قرن هفتم از توابع نیشابور بوده است) قرار دارد و مشتمل بر ده بنای تاریخی است که در اطراف یک حیاط وسیع قرار گرفته اند. قبر خود شیخ، بدون هیچ‌گونه بنایی به صورت روباز در مقابل ایوان عظیمی قرار دارد و درخت پسته کوهی کهنسالی (با 900 سال قدمت) به صورت خودرو با شاخه هایی فراوان در میان قبر روئیده است که زائرین تربت شیخ اعتقاد خاصی به آن دارند.

گرچه مجموعه مزار «شیخ احمد جام» از قدیمی ترین آثار تاریخی و معماری باقی مانده پس از اسلام در ایران است ولی باغ و درختان کهنسال آن، شرایط نامساعدی دارند.

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۰۷
صبا فدوی


    آنچه از روی عادت بت پرستی و شرک می خوانیم، تا حد زیادی از ابداعات تعصب یهودیان است که هر شکلی از یکتاپرستی را که با یکتاپرستی خودشان فرق داشت متهم به بت پرستی می کردند؛ و حال آنکه هیچ یک از این اشکال خداپرستی، بت پرستی نبوده و نیست.

 Simone Weil

  بت پرستی واقعی و تمام عیار چیزی نیست جز آزمندی و ولع به متاع دنیا، شخص پرستی، و قوم پرستی و خود را قوم برگزیده دانستن. 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۲۲
محی الدین قنبری

به مرگ بیاندیش نه به پس از مرگ، هدف را فراموش نکنید اما نتیجه را به دست فراموشی بسپارید، پرهیز ار تداعی معانی،خاطرات و خطورات و سیالیت آگاهی و … از دیگر راهکارهایی است که استاد ملکیان به تفسیر کارکرد آن ها در عرفان می پردازد.

به گزارش خبرنگار گروه اخلاق و عرفان جماران، مصطفی ملکیان، استاد فلسفه در جمع تعدادی از دانشجویان و اساتید دانشگاه با اشاره به این که «مجموع نشینی و دعوت به تمرکز از مهمترین آموزه های عارفان است.»
 گفت: «بر اساس مفهوم  مجموع نشینی می‌شود نظام‌های الهیاتی، عرفانی و اخلاقی را  ارزیابی کرد، همان طور که ما از جهات بسیار متعددی این نظام ها را ارزیابی و ارزش‌داوری می‌کنیم در باره نظام‌های دینی و الهیاتی،  عرفانی و نظام‌های اخلاقی از منظر این اندیشه هم می‌شود این نظام ها را  کم و بیش، با هم مقایسه کرد و به سود بعضی و به زیان بعضی فتوی داد.»

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۴ ، ۰۸:۳۳
محی الدین قنبری

عباس میرزا - ولیعهد فتحعلی شاه قاجار و روشنفکر صوفی نواز- به ژوبر فرستاده ناپلئون چنین می گوید:

"نمی دانم این قدرتی که شما اروپایی ها را بر ما مسلط کرده چیست و موجب ضعف ما و قدرت شما چه هست... اجنبی حرف بزن! بگو من چه باید بکنم که ایرانیان را هشیار نمایم؟" (رک.به: اکبری، ص116)

 

کوثری در کتاب خود با توجه به نظرات محققان اروپایی در مورد "منش ملی ایرانی" آورده است که ایرانیان علاقه و ارادت زیادی به حضرت علی (علیه السلام) داشته و به صفای باطن تآکید بسیار دارند و این به دلیل جمع دو ویژگی بارز در منش ملی ایرانی در شخصیت این بزرگوار است که یکی گرایش به زهد و درویشی و دیگری گرایش به صفت جوانمردی و پهلوانی است. و جالب است که این دو صفت یعنی زهد و جوانمردی (فتوت) دریک شخصیت کاملاً ایرانی نیز وجود دارد کهدر قرن هفتم و هشتم می زیسته است و "پوریای ولی" نام دارد؛ پهلوانی که به درویشی و جوانمردی مشهور بوده است. به همین دلیل دو نهاد خانقاه (مروج زهد و درویشی) و زورخانه (مروج پهلوانی و جوانمردی) در جامعه سنتی ایران نقش مهمی در فرهنگ پذیر کردن ایرانیان داشتند. (رک.به: کوثری، ص 43)

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۲۸
صبا فدوی

یکی از مسائلی که در قرآن کریم به آن اشاره شده است شهادت دو زن در مقابل شهادت یک مرد می باشد برخی از صاحبنظران علّت این تفاوت را کمال مرد و نقصان در زن قلمداد نموده اند ابن عربی حکمت این تفاوت را در نیسان زن می داند برخی از خرده گیران این نسیان را به عنوان نقصی برای زنان مطرح نموده اند در حالی که این صفت نوعی کمال برای آنان است که برای اساس حکمت و مصلحت در وجود زن به ودیعه نهاده شده است و در واقع این صفت منطبق با صفت ستار العیوبی در حق تعالی است.

 زن باید دچار نسیان شود تا همسر و مادر باشد این نسیان زن است که باعث گذشتن او از خطای مرد می شود و به راحتی می بخشد اگرچه مظهر عطوفت است و به عقیده برخی عقل بر عطوفت غلبه و برتری دارد اما در واقع این عقل است که برای عشق و عطوفت زانو می زند آنجا که مادری با نسیان خود از بی مهری فرزند خود در می گذرد و عقل را شرمسار عطوفت و محبت می کند و این نسیان به سخره گرفته شده  برای زن است که از قلب آغشته به خون یک مادر آید آهسته به گوش این آهنگ

        آه پای پسرم یافت خراش                                         وای پای پسرم خرد به سنگ

زن اگر نبود رأفت خدا نمود نمی یافت و بهشت دوم او در روی زمین به تجلّی کشیده نمی شد؛عشق لایزال الهی که بال و پر جبرئیل را سوزاند و محمد (ص) را با فاصله دو کمان موفق به ادارک و شهود حق تعالی نمود از مسیر تجربه عشق و محبت یک زن می گذرد و اگر موسی (ع) موفق به شهود حق و مقام تکلّم با حق تعالی شد با رفع نیاز یک زن به این مقام نائل آمد پس نسیانی که کمال برای مرد و نقصان برای زن قلمداد می شود از مسیر گذشت و بخشش زن در برابر عصیان و بی مهری همسر و فرزند و به کمال رساندن و معراج مردان بزرگی می گذرد و معنا می یابد که همیشه در مهجوریت و گمنامی غوطه ور است. و چه زیبا گفت هجویری " مقبول خداوند مهجور خلق است و مقبول خلق مهجور ما"  اگر این نسیان نقص و برتری طلبی مرد بر زن معنا می شود پس نسیان و خطاپوشی حق تعالی در برابر عصیان بندگان چگونه تفسیر می شود...

۶ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ خرداد ۹۴ ، ۲۱:۳۴
انسیه جعفری


سیذارتا (Siddhartha) نام کتابی است از هرمان هسه؛ که به تحول معنوی یک مرد برهمن می‌پردازد.سیذارتا در زبان سانسکریت، یعنی «کسی که به هدفش رسیده‌است».


                 سیذارتا

 

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۲۲
سحر فدوی