عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات


کتابی که در این پست معرفی خواهد شد جهان هولوگرافیک نوشته مایکل تالبوت است که حدود بیست و سه- چهارسال پیش نوشته شده و به نظر حقیر شاید ازاین جهت به یک بازنگری کلی درمورد نظریه های ارایه شده نیازمند باشد.

با وجود حقایقی که در این کتاب گفته شده،بعضی تالبوت را کاریکاتورى ازمُثُل افلاطونى همراه با آمیزه ‏اى ازخرافات دانسته اند.
به هرجهت مناسب تراین است که ابتدا این کتاب رامطالعه وسپس قضاوت کرد.


طرح جلد  پشت جلد

جهان هولوگرافیک-مایکل تالبوت-داریوش مهرجویی- نشر هرمس- 446ص



قبل از هرچیزباید بدانیم جهان هولوگرافیکی که ازآن صحبت میشود چیست؟
جهان هولوگرافیک آن جـهانی است که هر قطعه کو‌چک و هر ذره آن قطعه‌، ‏
تمام ویژگی‌ها و اطلاعات کل را در بر دارد، یعنی تمامی محتوای کل در هر جزء ‏نیز مستتر است‌. و این به‌واقع خصلت مغز ماست که ساختاری هولوگرافیک دارد، ‏و خاطره و درد و تجربه و برخی چیزهای دیگر را نه‌تنها در مغز که در هر ذرة ‏کوچک آن نیز نگهداری می‌کند و نیز همین خصلت کلـی این جـهان ماست.

ماهیت هولوگرافیک بر این مبنا است که "کل در هر جزء وجود دارد"

بوهم(بنیان گذار نظریه هولوگرافیکی بودن جهان) معتقد است که علاوه بر واقعیت آروینی (آمپربیک) موجود، ‌که همان ‏ نظم پیدا و نامستور است‌، نظم دیگری هم هست که ناپیدا و در خود پوشیده است ‏ و این همان جهان امواج و فرکانسهای تداخل‌یافته بی‌شـکل است که ما از عهده ‏ دیدن شکل واقعـی آنها -جز از طریق ابزار و ادوات خاص ( مغز ما ) - برنمی‌آییم‌.
اینیشتین در نظریة عام نسبیت خود اعلام نمود که فضا و زمان هستی های جداگانه نیستند بلکه به کل بزرگتری که او پیوستار فضا – مکان (زمکان) نامید متصل، و جزئی از آنند. بوهم با یک گام بلندتر میگوید که هر چه در جهان وجود دارد جزئی از یک پیوستار است
.
 

در بخشی ازین کتاب به این نکته اشاره میشود که ذهن انسان می تواند بر وقایع فیزیکی اثر بگذارد و درقسمت دیگر کتاب از علما و عرفای ایران و از شـهرهای خیالی‌-‌مثالی جابلقا، جابلسا و.. سخن می‌گوید و اینکه ‏ چگونه این حکیمان بزرگ به راز آن جهان‌، یا واقعیت دیگر- یعنی نظم مستتر- پی ‏برده اند و گاه در صور خیال و بینش اساطیری خود، یا در خوابهایشان آنها ‏ را به وضوح می‌دیده‌اند.

خواندن این کتاب بی اختیارمرا بیادجمله ریچاردباخ درکتاب "اوهام" انداخت :
جهان و هر چه در آن است، یکسره وهم است
.

همانطور که شاعر بزرگ عطار نیشابوری هم میفرمایند:
بمعنی زندگی دنیامحال ست      کاین عالم همه خواب وخیال است

 

*دراینجا چندصفحه از بخش نخست کتاب رامشاهده میکنید(برای بزرگنمایی بر روی عکس کلیک کنید):

2  3  4  5

 

نظرات  (۴)

سلام
من این کتاب را تا حدود صفحه 220 خواندم. قسمت های اولش که مربوط به بوهم و پریبرام هست تا حدودی قابل قبول و تحمل است. بقیه موارد را وقتی ادم می خواند حس حماقت می کند. اتفاقات فراطبیعی را قبول داریم ولی سوئ استفاده از از این باورمان را نمی توانیم تحمل کنیم. حرف های در مورد سای بابا، داستانهای مربوط به مشاهدات خود نویسنده، عدم تاثیر داروها و ... !!!
پاسخ:
سلام..
بله منم بعنوان یه خواننده گاهی ازینکه جاهایی از روال یه داستان علمی خارج شده رو دوست نداشتم اما درمورد بخش نظریه ها تا الان از نظر علمی هیچ ایرادی وارد نشده که ناچار به تحملش باشیم!
البته این نظر شماست و محترم :)
۰۵ آذر ۹۳ ، ۱۷:۳۹ محی الدین قنبری
متشکرم. مطلب و کار شما خیلی خوب بود.
موفق باشید.
پاسخ:
ممنونم از لطفتون استاد... پاینده باشین
۰۵ آذر ۹۳ ، ۰۹:۳۸ محی الدین قنبری
بسیار خوب بود. از شما متشکریم.
- برای اینکه بیشتر از مطلبتان استفاده بیشتری داشته باشیم بفرمایید که منتقدان تالبوت یا به تعبیری که درج کرده اید آنانکه آراء تالبوت را خرافی و کاریکاتوری از مثل افلاطونی دانسته اند نامشان چیست؟
- چنانچه منبع و مأخذ اطلاعاتی را که نقل می کنید درج کنید کیفیت نوشته بهتر خواهد بود؛ تا آنجا که ممکن هست.
-منتظر نقد و گزارش نقدهای انجام شده از این کتاب هستیم.
باز هم از شما سپاسگزاری می کنم.
شاد و سلامت باشید.
پاسخ:

سلام استاد عزیز
-  ایشون " محمد رضا توکلی صابری"
هستن که  توی ماهنامه جهان کتاب (آبان و آذر 1389) و توی صفحه 58 یه نقد که بنظرم خیلی تنده! نوشتن.تحت عنوان "جهان هولوگرافی، جهان هپروتی و جهان هالوسالاری"

که البته بنظرمن از رشته وترجمه کتابهاشون مشخصه یجورایی نسبت به تجربه های متافیزیکی بدگمانن!! باقی نقدهایی هم که بین اساتید فیزیک گفته میشه همه نسبت به خود تالبوت بوده (نه نظریه بوهم) که توی کتاب علمیش از بعضی اطلاعات غیرعلمی استفاده کرده.

- چشم استاد نقد منصفانه و  قابل توجهی که ببینم حتما قرار میدم

- شاید بهتره لفظ "بسیاری" به "بعضی" تغییر پیدا کنه .

- ممنون از توجهتون :)

ممنون
سوالی برایم مطرح شده، آیا نظریه شعور جمعی، نشان از وجود جهان هولوگرافیک دارد؟
پاسخ:

نظریه بوهم تاکیدش روی همبستـگی ماهوی همه چیزه..توی یه قسمت از کتاب گفته که وقتی سنگ وکوه و خاک و آب  شعوردارن و می‌تونن ‏آگاهانه به امواج یا ذرات ساطع‌شده از ذهن ما ری اکشن نشون بدن پس ‏آگاهی‏انسانی هم علاوه بر موج، خاصیت ذره ای هم میتونه داشته باشه و طبق قانون لامکان ‏ذرات زیراتمی‌، می‌شه "هر لحظه هرجا باشه" خوب شعور جمعی  هم بنظرم همینو میگه که آگاهی بدون ارتباط مستقیم به بقیه منتقل میشه پس فک میکنم جواب مثبته!!