عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

"چرا دشوارترین کار در جهان این است که پرنده‌ای را متقاعد کنی، آزاد است؟!"


۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۴ ، ۰۱:۳۷
صبا فدوی

چرا عده ای گویند مرنج و مرنجان ؟؟ در حالی که اساس خلقت دل با سرنشتر عشق بود و با رنجش است که دل عروج می یابد زیرا که تانرنجم چگونه ادارک خواهم کرد طعم تلخ رنجش را، تا مسبّب رنجش غیر نشوم.

با رنجش دل است که سهراب به دنبال خانه دوست می رود و دیوژن ملول از دیو و دد می شود. و سعدی به دنبال مداوی دل با بوی یار می شود.

در رنجش دل است که علی(ع) فریاد إِلهی وَ رَبَّی مَن لَی غَیرُک سر می دهد.

 و با رنجش دل است که دل از همه خواهم برید و نه تنها به ترک منیت، که به هیچ بودن خلق پی خواهم برد.

 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۴ ، ۰۲:۳۱
انسیه جعفری

مصطفی ملکیان در باب پرهیز از تناقض و ناسازگاری گفته است: «اولین مؤلفه‌ی عقلانیت نظری این است که ما در مقام عقیده، رای و نظر چنان مشی بکنیم؛ چنان سلوک بکنیم که تا آنجا که می‌توانیم مرتکب تناقض نشویم، تا آنجا که می‌توانیم قواعد منطقی را زیر پا نگذاریم... اولین شرط عقلانیت نظری این است که آدم در درون مجموعه آراء و نظراتش یک Consistency، یک سازگاری منطقی برقرار باشد. یعنی عقایدش با یکدیگر هیچ تعارضی نداشته باشند...»[عقلانیت و زندگی عقلانی، مصطفی ملکیان]

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۴ ، ۱۵:۴۳
صبا فدوی

برهان الاولیا سید ابوالقاسم مشهور به آقا میرزا بابا و متخلص به "راز" از مشایخ بزرگ سلسله ذهبیه در دوره قاجار و اهل شیراز است. او پس از تحصیل در علوم رسمی دچار تحول می شود و برای کسب علوم باطنی شروع به گرفتن ریاضت های سخت می کند و سال ها در جستجوی پیری که او را در این راه رهنما باشد به حیرت و سرگردانی دچار می شود تا اینکه به خدمت محمد کازرونی شرفیاب شده که مرید آقا محمد هاشم درویش بوده است. و آقا محمد هاشم درویش، پیر طریق و قطب زمان را به او معرفی می کند که سلطان الاولیا نام دارد. از قضا سلطان الاولیا پدر همین آقا میرزا باباست که آنچنان درطریقت گمنام و بی ادعا بوده که حتی فرزندش از احوال او بی خبر بوده است!

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ تیر ۹۴ ، ۱۹:۳۹
صبا فدوی