عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

صوفیان هند در ایران

سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۰۹ ق.ظ

    به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب جمعی از سران فرق صوفی هند از جمله چشتیه و قادریه در روز 12 خرداد 1395 در دانشگاه ادیان و مذاهب حضور یافتند و در دیداری صمیمی با حجت الاسلام والمسلمین نواب رئیس این دانشگاه و چند تن از اعضای هیئت علمی به گفتگو نشستند.


در این ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین نواب ضمن خوشامدگویی به این گروه خشنودی خود را از حضور این میهمانان ابراز و آمادگی خود را برای شنیدن سخنان ایشان ابراز کرد.

در ادامه این دیدار میهمانان هندی ضمن تشریح اوضاع اجتماعی مسلمانان در هند امروز از گسترش افراطی گری و وهابیت در منطقه و این کشور ابراز نگرانی کردند.

این گروه همچنین خواستار حمایت و اتحاد شیعیان و صوفیان در برابر خطر مشترک وهابیت شدند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز با تایید خطر وهابیت برای جهان اسلام اعلام کرد که ما در کنار همه صوفیانی که با وهابیت و تکفیر مبارزه می کنند خواهیم ایستاد و از آنان حمایت خواهیم کرد.

در ادامه این گفتگو و پس ازا اهدای لوح یادبودی به میهمانان از طرف رئیس دانشگاه، نشستی کوتاه و تخصصی نیز میان میهمانان و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه از جمله حجج اسلام دکتر الهی منش و دکتر ایمانی برگزار شد.

گروه هندی در پایان حضور خود در این مرکز از کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب نیز بازدید کردند.

نکته جالب توجه در این بازدید تعجب گروه هندی از وجود کتاب هایی درباره تصوف و عرفان در کتابخانه بود چرا که به گفته ایشان بسیاری از دوستانشان به قصد بازداشتن آنها از سفر به ایران این کشور را مخالف صوفیان و دانشگاه های آن را فاقد هر گونه اثری درباره عرفان و تصوف توصیف کرده بودند.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۸
محی الدین قنبری

نظرات  (۱)

۱۸ مرداد ۹۵ ، ۲۲:۳۸ علی سجاد موحد
با عرض احترام، تشکر میکنم از مطلب شما، از سایت ما هم که جهت نشر معارف است دیدن فرمایید
-----
☑️ عرفان اسلامی و سیر و سلوک