عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

۱۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

    تیتوس بورکهارت، اندیشمند فقید سوئیسی اهل لوزان و از اصحاب حکمت خالده (1908 – 1984) ، در تفسیری رمزشناسانه درباره ی نور می گوید : هیچ رمزی کامل تر از نور برای یگانگی الهی وجود ندارد. به همین دلیل هنرمند مسلمان برآنست تا ماده ی خامی را که به آن شکل می دهد به ارتعاشی از نور مبدل کند. او با به کارگیری مقرنس، به گرفتن و پخش کردنِ نور در بنا با ظریف ترین درجات کمک می کند. 



   
۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۱۰:۴۶
محی الدین قنبری

     تمامی دانش آموختگان و دانشجویان گرامی گروه عرفان در همه ورودی ها می توانند با نصب برنامه تلگرام به «گروه عرفان نیشابور» وارد شوند و به صورت روزانه با دیگر دوستان و همراهان هم اندیشی و همدلی کنند.

برای دریافت و نصب برنامه تلگرام بر روی رایانه خود می توانید همین جا را کلیک کنید.
پس از نصب برنامه بر روی رایانه و یا گوشی با نام خود به بنده پیامک بزنید.

    در این مرحله تنها دانشجویان و دانش آموختگان گروه امکان حضور دارند.

به امید بهروزی
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۴ ، ۱۱:۱۰
محی الدین قنبری

     بهترین کتابی که من درباره عشق خوانده‌ام «سوانح» احمد غزالی است. نظیر آن در هیچ زبانی نیست. اگر هم باشد من ندیده‌ام. راجع به ماهیت عشق است، چگونگی پیدایش آن، رابطه‌اش با جان و دل، رابطه‌اش با حسن و زیبائی، با درد و بلای عشق، بی دردی عشق، فراق و وصال، حقیقت وصال، همه‌اش سخن گفته است.


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۴ ، ۱۱:۰۰
محی الدین قنبری

یکی از شاگردان برجسته نجم الدین کبری (شیخ ولی تراش)، سعدالدین حمویه نام دارد که در سال 586 ه.ق در روستای بحرآباد جوین متولد و پس از سپری کردن دوران کودکی عازم نیشابور شد. او در نظامیه نیشابور کرسی تدریس داشت و سفرهای بسیار نمود و با بزرگانی چون ابن عربی، صدرالدین قونوی، شهاب الدین عمر سهروردی و علی لالا دیدار کرد. از مهم ترین شاگردان او می توان به عزیزالدین نسفی صاحب  کتاب "انسان کامل" اشاره کرد. قابل ذکر است که سیف الدین باخرزی بدست او در حلقه مریدان نجم الدین کبری درآمد.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۴ ، ۰۲:۴۰
صبا فدوی

   به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اداره‌ کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نویسنده این اثر که استاد بازنشسته گروه فارسی دانشگاه ویر کنور سینگ آرا در ایالت بیهار است در این کتاب به معرفی شعرای عارف و مشایخ بیهار که دارای سجّده و خانقاه بوده‌اند و همچنین به بررسی مفاهیم تصوف، درجات، عبادت‌گاه‌ها، فرقه‌های صوفیه بیهار، چگونگی ورود صوفیه، سلسله‌ها، مسالک و تأثیر زبان فارسی در اشاعه تصوف در بیهار هند پرداخته است. سجاده‌نشین در اصطلاح تصوف به  فردی  گفته می‌شود که از نوادگان یکی از صوفیان بوده و در خانقاه او به عنوان وارث معنوی نیای خود به هدایت و ارشاد مردم می‌پردازد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۳۷
محی الدین قنبری

     « ای نام توبهترین سرآغاز »

      من جمله نیاز و تو همه ناز


     من تشنه جرعه ای محبت

     زان چشمه پر ز گوهر راز 


      دست من ودامن کریمت

     ای چاره دل چاره ای ساز


      یامژده وصل خودبه من ده

      یاروزنه ای نمابه جان باز


      آیابپذیری اش به خدمت ؟

      جانی که زشوق توست جانباز


       من بی سروپای اشتیاقم

       لب پر زسکوت ودل پرآواز


        یک جلوه کن ازمسیرسعی ام

        شایدبرسم به اوج پرواز

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۴ ، ۱۶:۳۳
ابراهیم شمشیریان

این نقش برجسته زیبا بر آرامگاه منسوب به اردشیر سوم از شاهان هخامنشی در تخت جمشید در 5 کیلومتری مرودشت و سی کیلومتر مانده به شیراز قرار دارد. در این تصویر چه می بینید و از معانی نمادین آن چه می دانید؟


۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ فروردين ۹۴ ، ۱۱:۲۸
محی الدین قنبری

مطالعه این مصاحبه را به تمام دانشجویان و اساتید علاقمند به پژوهش های تاریخی پیشنهاد می کنم.

گفتگوی رسول جعفریان با شفقنا، درباره اشکالات ما در تاریخ نویسی که شامل تاریخ زدگی و نگاه ابزاری به تاریخ است...



۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۹ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۴۴
صبا فدوی

آمنه ودود، که نام وی پیش از اسلام مری تسلی بود در مریلند ایالات متحده از پدری مسیحی متدیست به دنیا آمد وی از نسل آمریکایی های آفریقایی تبار بود که در سال 1972 اسلام آورد و در سال 1974 نام خود را به آمنه ودود تغییر داد

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۲۷
انسیه جعفری

آرزومندی در آستانه سال‌نو

دکتر جلیل دوستخواه

زبانزد مشهوری داریم: «آرزو بر جوانان عیب نیست.» پس منِ سالخورده و بسی تلخکامی از سال‌های پیشین چشیده، اکنون چه آرزویی می‌توانم داشته باشم؟! بااین‌حال، گمان نمی‌برم که اگر آرزو کنم «سرِ شوریده جهانِ پراز دُژخویی و دُژکرداری، به سامان‌ آید و مردمان روی زندگی‌ا‌ی آدمی‌وار و بری از دروغ و دغل و جنگ و خون را ببینند»،

۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ فروردين ۹۴ ، ۰۰:۳۸
محی الدین قنبری