- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است. - اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.
**** سخن هفته:
- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین یک گام ز خود برون نه و راه ببین
اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین با مار سیه نشین و با خود منشین (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)
- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا
- اندیشه ها مرغان هوایی اند. اندیشه ها لطیف اند، بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.
آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو. تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن. (مولوی، فیه مافیه)
- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه عبدالله انصاری، رساله دل و جان)
- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)
- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)
- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)
- شنیدهام سخنی خوش که پیر کنعان گفت فراق یار نه آن میکند که بتوان گفت
حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)
- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)
- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)
- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)
- لحظه ها عریانند به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)
- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)
- میوه ی کدام فصلی که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)
- امام جعفر صادق (ع): «إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)
- قال الجنید: حقایق بیزارند از اینکه براى دلها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)
این نقش برجسته زیبا بر آرامگاه منسوب به اردشیر سوم از شاهان هخامنشی در تخت جمشید در 5 کیلومتری مرودشت و سی کیلومتر مانده به شیراز قرار دارد. در این تصویر چه می بینید و از معانی نمادین آن چه می دانید؟
فروهر.... در اعتقاد ایرانیان باستان و زرتشتیان، اهورامزدا پیش از افرینش جهان مادی جهان مینوی را آفرید، و فروهر ها که می توان آن را بعد معنوی، روح یا نفس ناطقه دانست، پیش از آفرینش جسم انسان وجود داشتند و سوگند خوردند که وقتی به زمین فرود امدند با اهریمن به مبارزه برخیزند. ماه فروردین هم که از فرورتی یا فروهر گرفته شده به همین اعتقاد بازمیگردد که فروهر مردگان در ابتدای این ماه از جهان مینوی به نزد اقوام خود در زمین فرود می آیند، زیرا به اعتقاد زرتشتیان فروهر انسان پس از مرگ او از جسمش جدا می شود و در فروردین هرسال فروهر مومنان به جهان مادی بازمیگردد. که ایرانیان باستان با روشن کردن آتش، تمیز کردن خانه و....در اواخر سال به پیش باز ایشان رفته و اینچنین خوش آمد می گویند.
سلام! آرامگاه اردشیر سوم قسمت بالایی نمای آرامگاه یک آیین دینی و یا شاهی را نمایش میدهد: شهریار هخامنشی در جامه پارسی کمان (یعنی اسلحه ملی ایرانیان) به دست بر روی سکویی سه پلهای ایستاده است و به نشانه نیایش دست به سوی آتش شاهی دارد که بر فراز آتشدانی در اشتغال است. بر فراز صحنه، نقش انسان بالدار (فّرکیانی) با حلقه و دست گشوده نموده شده است و در گوشه راست، ماه را به صورت قرصی با هلال بزرگی در پایینش میبینیم (عقیده عامه که میگویند این قرص خورشید است، اعتباری ندارد) . در دو سوی مجلس بزرگ زادگان ایرانی در جامه پارسی (یا مادی) نقش شدهاند.
پاسخ:
سلام و سپاس خوب هست بخش دیگر آن نماد فروهر که جنبه معنوی و دینی داشته است بیشتر مدنظر هست.
در اعتقاد ایرانیان باستان و زرتشتیان، اهورامزدا پیش از افرینش جهان مادی جهان مینوی را آفرید، و فروهر ها که می توان آن را بعد معنوی، روح یا نفس ناطقه دانست، پیش از آفرینش جسم انسان وجود داشتند و سوگند خوردند که وقتی به زمین فرود امدند با اهریمن به مبارزه برخیزند.
ماه فروردین هم که از فرورتی یا فروهر گرفته شده به همین اعتقاد بازمیگردد که فروهر مردگان در ابتدای این ماه از جهان مینوی به نزد اقوام خود در زمین فرود می آیند، زیرا به اعتقاد زرتشتیان فروهر انسان پس از مرگ او از جسمش جدا می شود و در فروردین هرسال فروهر مومنان به جهان مادی بازمیگردد. که ایرانیان باستان با روشن کردن آتش، تمیز کردن خانه و....در اواخر سال به پیش باز ایشان رفته و اینچنین خوش آمد می گویند.