عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

۱۶ مطلب در اسفند ۱۳۹۳ ثبت شده است

    نزدیک آخر سال که می شد، آقا شیخ نخودکی می گفت،

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ اسفند ۹۳ ، ۰۱:۳۷
محی الدین قنبری
موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۶ اسفند ۹۳ ، ۰۹:۲۷
ابراهیم شمشیریان

حجت‌الاسلام و المسلمین رسول جعفریان، مورخ برجسته ایرانی در گفت‌و‌گو با شفقنا، با بیان اینکه ایران هنوز وارد دنیای بعد از دنیای قدیم نشده است و هنوز قرن ۵ و ۶ را تکرار می‌کند، برخی مشکلات و ریشه تاریخی بدفهمی‌های موجود در ایران را تشریح کرد و زمان فعلی ایران را قابل مقایسه با دوره پایانی صفویه دانست.


موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۹۳ ، ۱۲:۳۹
صبا فدوی

دکتر سروش دباغ، در جلسه چهارم و پایانی دروس اخلاقی مثنوی که در مرکز اسلامی ولیعصر برگزار شد گفت:

اگر خاطرتان باشد در انتهای جلسه پیش،پس از اتمام داستان رومیان و چینیان در دفتر اول، بحث داستان طوطی و بازرگان را پی گرفته بودیم. امروز می کوشم تتمه داستان را خدمتتان عرض کنم، بخش هایی از آن را بخوانم و پاره ای نکات اخلاقی و احیاناً عرفانی داستان را استخراج کنم. جلسه آخر است و من چند مطلب را یادداشت کرده ام که این جلسه به آن ها بپردازم. امیدوارم مجالی داشته باشم تا مبحث آفات لسان و اصناف سکوت را توضیح دهم که مولانا در این داستان به نحوی به آن پرداخته است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۹۳ ، ۰۸:۳۱
محی الدین قنبری

شنیدستم که مجنون دل افکار                     چو شد از مردن لیلی خبردار

گریبان چاک کرد با آه وافغان                         به سوی تربت لیلی شتابان

درآنجا کودکی دید ایستاده                         به لب مهرخموشی برنهاده

سراغ مرقد لیلی ازاو جست                 پس آن کودک برآشفت و به او گفت

که ای مجنون تو را گر عشق بودی                   کی از من این تمنا را نمودی 

برو در این بیابان جستجو کن                         ز هر خاکی کفی بر دار و بو کن

ز هر خاکی که بوی عشق برخاست              یقین کن تربت لیلی همانجاست 


"ملاپناه واقف"


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۳ ، ۱۰:۱۹
ابراهیم شمشیریان
تا چه اندازه زیبایی و هنر می تواند مرهم جانهای خسته آدمیان باشد!
پاور پوینت زیر کاری هنری از جناب آقای رضا نیک ذات هست. موسیقی خوبی همراه آن کرده اند و هنر ایرانی را با اشعار خیام هماهنگ کرده اند.
۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۳ ، ۱۰:۵۸
محی الدین قنبری


پرسش: دین حافظ چیست؟

پاسخ آن را در اشعار او می توان دید.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ اسفند ۹۳ ، ۰۰:۱۲
محی الدین قنبری
    کریم مجتهدی درباره کتاب جدیدش با عنوان «سهروردی، افکار و آثار او: تاملی در منابع فلسفه اشراق» گفت: این کتاب فقط اثری فلسفی نیست و تا حدی جنبه‌های تاریخی هم دارد. علت پرداختن من به سهروردی در این کتاب بر خلاف سایر کتاب‌هایم که درباره فلسفه غرب است، یادگیری بوده و می‌خواستم سهروردی را بهتر یاد بگیرم.


    
۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ اسفند ۹۳ ، ۱۱:۱۸
محی الدین قنبری

یک مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سرقت بخشی از سنگ قبر بایزید بسطامی که در شهر بسطام و شمال آرامگاه امام زاده محمد (ع) واقع است، تایید کرد.


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ اسفند ۹۳ ، ۱۵:۳۲
محی الدین قنبری

استاد اکبر ثبوت، زاده به سال 1324، از پژوهشگران ارزنده تاریخ و فرهنگ ایران و اسلام است که در گفتگویی با سایت خرد درباره ملاصدرا سخن گفته اند. یکی از نکته هایی که در آن آمده اشاره ای است به علت مهاجرت ملاصدرا از اصفهان، پایتخت پادشاهان صفوی به دهی در اطراف قم به نام کَهَک.


استاد اکبر ثبوت


   

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ اسفند ۹۳ ، ۱۱:۱۹
محی الدین قنبری

    یکی از راه‌حل‌های مقابله با «تکنیک‌زدگی» و ترمیم خسارت‌های روحی، برای پیداکردن «اقلیم گم‌شده‌ی روح»، روی‌ آوردن به عرفان تجویز می‌شود. این ممکن است برای بعضی افراد مفید واقع شود، ولی دعوت همگان به این وادی یعنی بی‌حرکتی عمومی، یعنی به جای دعوت عموم به فعالیت‌های اجتماعی در جهت بهبودی محیط زیست و تلاش برای هرچه عقلانی‌تر کردن محیط اجتماعی‌شان، دعوت به بی‌تفاوتی و بی‌تکلیفی.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ اسفند ۹۳ ، ۱۳:۱۴
محی الدین قنبری

سقراط: هیچکس از روی علم و به عمد مرتکب گناه نمی شود، و تنها علم است که می تواند آدمی را به فضیلت رساند. (مهرداد بهار، ادیان آسیایی، ص212)

 

...اتَّبَعَ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَهْوَاءَهُمْ بِغَیْرِ عِلْمٍ ...؛ کسانی که ستم کردند بدون هیچ علمی از هوس ‏هایشان پیروی کردند. (روم/29)

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۹۳ ، ۱۷:۴۷
صبا فدوی

دریافت شعر زیبای "یاوران مسم" از حیران علیشاه بهمراه ترجمه فارسی، با صدای شهرام ناظری

۴ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۹ اسفند ۹۳ ، ۱۳:۰۰
صبا فدوی

وباغ های نیشابور ... اما دریغ که من آن ها را نخواهم دید ! ( آندره ‍ژید )

نیشابور ، بهشت هنر و فرهنگ و دانش ، در ادوار مختلف تاریخ چونان ستاره ای بر سکوی افتخار و عظمت این مرز و بوم درخشیده است و این فخر و بزرگی را مدیون تلاش بزرگان ، دانشوران و اندیشمندان خویش است که همواره در میان تند باد حوادث روزگار با بهره از فیض الهی و استعداد خویش ، قدم بر قله های بلند علم و هنر نهاده و بر تارک اعظم اقتدار و سربلندی جای گرفته‌اند.

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۳ اسفند ۹۳ ، ۰۷:۰۹
عفت اکبری

                                  مادر با یک دست گهواره و با دست دیگر دنیا را می گرداند.

                                                                                                    "ناپلئون"

زنان به عنوان نیمی از نیروی انسانی هر جامعه یقیناً در ساخت تاریخ و بروز و حدوث وقایع مختلف آن دارای نقش های مستقیم و غیرمستقیم  در ابعاد گوناگون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستند و به جرأت می توان گفت در کنار هر شخصیت تاریخی اثر و نشان زنان را می توان یافت البته زنان نیز مانند هر انسان دیگری بنا به مقتضیات اجتماعی، فرهنگی، تربیتی و اخلاقی خود در حوادث و تحولات اجتماعی و تاریخی هم نقش سازنده و مثبت و هم مخرب و منفی داشته اند و این هر دو در تاریخ مستور مانده است.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ اسفند ۹۳ ، ۱۶:۳۲
انسیه جعفری