عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام بر شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه دانشجویان گروه عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

دبیر سایت: دکتر محی الدین قنبری

* سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- با هر کمالت اندکی آشفتگی خوش است
هر چند عقل کل شده ای بی جنون مباش. (عبدالقادر بیدل دهلوی)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

lمعرفی کتاب: ابن عربی و غرب معاصر

يكشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۵۹ ق.ظ

ابن عربی و غرب معاصر

(مطالعات اسلامی تطبیقی) 

  

 

ایزابل جفری استریت

Isobel Jeffery-Street

ترجمۀ معصومه نقدبیشی

کارشناس ارشد عرفان اسلامی، دانشگاه آزاد نیشابور

 

 

آموزه­ های فیلسوف عارف آندلسی قرن دوازدهم میلادی، محی ­الدین ابن ­عربی (د638 ق)، که در سراسر جهان اسلام از اسپانیا تا چین و اندونزی رسیده، الهام ­بخش طیف گوناگونی از اشکال فکری، خلّاق و هنری در سراسر این نواحی است. ایده ­های وی بر یک واقعیت معنوی مشترک و وحدت مابعدالطبیعی نهفته ­ی ادیان و تنوع فرهنگی متمرکز است، و آنها به طور گسترده­ای متعاقب مرگ او در 1240 میلادی/638 هجری تاثیرگذار شد. در قرن گذشته، همین نمودهای معنوی جهان­شمول اندیشه­ی او به طور فزاینده ­ای الهام­ بخش اندیشمندان غربی، هنرمندان، متفکران خلّاق و دیگر اشخاص علاقمند از یک گستره­ی (وسیع) از دیدگاههای دینی و فرهنگی بوده است  .

 

 

این کار به تشریح یکی از جنبه­ های کلیدی نفوذ او  از طریق مطالعه­ی  یک گروه منتخب از افرادی که در ترویج آراء او در دنیای انگلیسی زبان در سی سال گذشته توسط فعالیتهای آموزشی   Beshara Trust و به شکل آکادمیک­تر؛ "انجمن محی ­الدین ابن­عربی" فعال شده اند، می­پردازد. (این اثر) از طریق مصاحبه ­ها، گفتگوها، مشاهده­ی شرکت کنندگان و مطالعه­ ی اسناد منتشره و غیر منتشره، مطالعه­ ی بررسی اینکه چگونه "مدرسه بشارت" تعالیم ابن عربی را  در کمک به طیف گسترده ­ای از دانشجویان از سراسر جهان در جهت توسعه ی معنوی شخصی مورد استفاده می دهد، می پردازد. این کتاب همچنین نشان می­دهد چگونه "انجمن محی­الدین عربی" به صورت یک سازمان بین ­المللی با تاثیری فزاینده نه فقط در کشورهای انگلیسی زبان، بلکه به طور فزاینده در دنیای اسلام از بوسنی تا اندونزی رشد یافته است. دقیقا موازی با تأثیرات تاریخی قبلی آن­ها، آثار ابن عربی تاثیر سریع رو به رشد جهانی در عصر حاضر در حوزه های مختلف بسیاری داشته ­اند. تمسک به آموزه ­های قدرتمند بین مذهبی و میان فرهنگی (ابن عربی) سهم مثبت حیاتی برای رشد گفتگو بین اعتقادات پیروان ادیان گوناگون جهان فراهم می نماید  .

 

ایزابل جفری استریت درجه ­ی کارشناسی افتخاری در رشته­ ی مطالعات کلامی و دکترای خود را در رشته­ ی مطالعات اسلامی از دانشگاه اکستر   University of Exeter اخذ نموده است. او استاد راهنمای درس مطالعات اسلامی در دانشگاههای آموزش از راه دور بوده و نیز به عنوان هماهنگ کننده ­ی گروه بین مذاهب دانشگاه اکستر مشغول فعالیت می باشد. وی علاقه ­ی ویژه ­ای به تجربه ی دینی مرتبط با تکثرگرایی دینی به مثابه ی وجه مشارکتی در گفتگوی بین مذاهب دارد. او به زودی مبادرت به تحقیق درباره­ ی مطالعه در یک جنبه از  الحاد(شرک) معاصر می­نماید  .

 

این کتاب در 256 صفحه و قطع شومیز توسط انتشارات اکوئینوکس در اول ژانویه 2012 به زبان انگلیسی منتشر شده است  .

 

        شابک-10: 1845536703 

        شابک-13: 978-1845536701

 

 

 


 

منبع: سایت آمازون

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۲۶
محی الدین قنبری

معرفی کتاب

ابن عربی