عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام بر شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه دانشجویان گروه عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

دبیر سایت: دکتر محی الدین قنبری

* سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- با هر کمالت اندکی آشفتگی خوش است
هر چند عقل کل شده ای بی جنون مباش. (عبدالقادر بیدل دهلوی)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

حکمتی از شیخ آذری اسفراینی

چهارشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۰۵ ق.ظ

   

حکمتی از «طامة الکبری»

                                                           رضا حسین آبادی                                                          دانشجوی دکترای عرفان اسلامی


     شیخ آذری اسفراینی (784-866 ه.ق) را کتابی است منظوم با عنوان «مرآة». این کتاب دارای چهار باب است که باب اول آن را شیخ «طامة الکبری» نام نهاده است. این باب که حتّی برخی آن را کتابی مستقل می ­دانند، دارای مضامینی عرفانی، حکمی و اخلاقی است. در ذیل حکمتی از این میراث ارزشمند ادبی- عرفانی تقدیم علاقه­ مندان خواهد شد.

بقعه شیخ آذری اسفراینی

بقعه شیخ آذری اسفراینی واقع در جنوب اسفراین

عکس از: رضا حسین آبادی

    شیخ آذری در بخشی از کتاب مذکور داستانی بدین مضمون نقل می ­کند که یکی از دوستان حضرت یوسف(ع) از سفر بازگشته و برای حضرت آینه‌ای به رسم سوغات می‌آورد. حضرت وقتی علّت انتخاب آینه به عنوان سوغات را از دوستش جویا می­شود، جواب می‌شنود که:


بـهرتـو تحـفه­ ها بسی جُـســتـم
تــحــفـه­ ای آوَریـــده ­اَم شـاهــا
بِه ازاین تحفه ­ای که آرد،کیست؟

 

بِه از ایـن، تحــفــه ­ای ندانستم
که تو بر خویشتن شوی پـیــدا
پیش روی تو، به ز­آینه چیست؟[1]

آذری ادامه می‌دهد:

چونکه بشنـیـدازآنخُجَسته رفــیــق

تحـفه برداشت، پـس درآن نگریـسـت

دلش از روی خـود در آن بــِـگُشـــاد

 

آفـــرین گفت یوســف صــدّیق
حکمت تـحفه را بدید که چیـست
از خـوشـی بـوسه­ای بـر آیـنـه داد[2]

    شیخِ عارف مسلکِ اسفراینی که شیوه‌اش تنها نقلِ داستان نیست، در ادامه هدفش از این تمثیل زیبا را چنین شرح می­دهد که بهترین تحفه و سوغاتِ انسان برای حضرت حق- که خود خزینه‌ی تمامی کمالات و جمالات است- ، می‌تواند «قلبی بدون آلایش» باشد، پس چنین می‌سراید که:

چونکــه حـق را خــزیـنـه­های کمال
هـسـت مــال و جــمـــالِ او کافــی
چـیـسـت آن آیـنـه؟ دل اسـت ای یار

گر چـنــیــن دل به روی شــــاه آری
هـــیـچ سوغـات بهتر از دل نـیـسـت

 

هـــمــه از تـــحــفه­هاست مالامال
از تـو آیـــنـــه­ای بُــوَد صــافـــی
پــاک دارش ز صــورت اَغـــیـــار

حــــجّــت خــویـش را گـواه آری

گر بَری، هـیـچ کار مـشـکل نـیـست[3]

     و گویا این ابیات اشاره‌ای هستند به «قلب سَلیم». قلب سَلیمی که ناجی انسان است در «... یَوْمَ یُبْعَثُونَ * یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُون * إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ»([4]). و چه زیبا تبیین نمودند چنین قلبی را امام صادق(ع)، آنجا که فرمودند: «القَلبُ السَّلیمُ الذی یَلقَی رَبَّهُ، وَ لَیسَ فیهِ أَحَدٌ سِواهُ...»[5].

  آذری در ادامه چنین دلی را تجلّی­گاه ذات و صفات الهی می­داند و می‌سراید:

گر شـــود آیـــنــه بـه حــق گــویــا
هـر چـه حـق راست باطـن و ظـاهـــر

 

گـشــتــه ذات و صــفـات رامَــجلا
انـدر آیــنــه
­ات شــــود ظـــاهـــر[6]

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

[1] . آذری اسفراینی، نورالدین حمزه بن عبدالملک، مرآۃ، نسخه خطی، کتابخانه مجلس، ش85683، ص59.

[2] .همان، صص59-60.

[3] . همان، ص 60.

[4] . شُعَراء : 87 ، 88 و 89. «.....روزى که [مردم‏] برانگیخته مى ‏شوند. روزى که هیچ مال و فرزندى سود نمى ‏دهد، مگر کسى که دلى پاک به سوى خدا بیاورد».

[5] . محمّدی ری­شهری، محمّد، منتخب میزان ­الحکمه، ترجمه حمیدرضا شیخی و تلخیص سیّدحمید حسینی، قم، دارالحدیث، 1383. صص474-475. «دل سالم دلی است که پروردگارش را دیدار کند، در حالیکه احدی جز او در خود نداشته باشد...».

[6] . آذری اسفراینی، نورالدین حمزه بن عبدالملک، مرآۃ، نسخه خطی، کتابخانه مجلس، ش85683، صص60-61.

نظرات  (۴)

۱۰ آبان ۹۳ ، ۰۳:۲۷ قاسمی فرد( صحرازاد)
درود.تبریک عرض می کنم جناب حسین آبادی
۲۸ شهریور ۹۳ ، ۲۲:۳۳ انسیه جعفری
سلام جناب آقای دکتر حسین آبادی
لطفا اگر امکان دارد ایمیلتان را در زیرمطالب درج نمایئد.با سپاس
۲۷ شهریور ۹۳ ، ۰۱:۴۳ رضا حسین آبادی

با سلام.

من از قبولی های علوم تحقیقات تهران امسالم. هنوز کلاس ها شروع نشده که بتونم اطلاعات به درد بخوری بهتون بدم.

اما همین قدر میدونم که 18 الی 20 واحد درسی باید گذرونده بشه. بعد باید آزمون جامع بدیم، که اینها همه با هم میشن دوره آموزشی دکترا(حدوداً 2 سال).

اگه تو آزمون جامع نمره قبولی بیاریم تازه دوره پژوهشی شروع میشه که همون رساله دکتراست و خودش 20 یا 24 واحده(حدوداً 2 سال).

اما درباره نحوه قبولی اینکه آزمون کتبی 50 درصد و مصاحبه 50 درصد تاثیر داشت.

شما با دانلود سوالات سال گذشته از سایت phd test می تونید سوالات رو ببینید تا بدونید چی باید بخونید.

موفق باشید.

سلام به شما آقای حسین آبادی !در صورت امکان توضیحاتی پیرامون دروس عرفان اسلامی در مقطع دکترا ،نحوه قبول شدن ودانشگاه تحصیلتان بفرمایید. سپاس از شما