عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام بر شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه دانشجویان گروه عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

دبیر سایت: دکتر محی الدین قنبری

* سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- با هر کمالت اندکی آشفتگی خوش است
هر چند عقل کل شده ای بی جنون مباش. (عبدالقادر بیدل دهلوی)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

زن در عرفان و تصوف اسلامی

سه شنبه, ۱ مهر ۱۳۹۳، ۰۹:۰۵ ب.ظ

مبحث زن در تصوف نخستین بار توسط مارگارت اسمیت مطرح شد بعد از وی از جمله کسانی که به این مبحث پرداختند بانویی فرزانه به نام پروفسور آنماری شیمل بود که سالها تلمّذ مکتب آباء روحانی و مربیان معنوی از قبیل حضرت مولانا جلال الدین مولوی،حکیم سنایی، محی الدین عربی را دارا بود وی معتقد بود که زن و مرد در هر زمینه­ای که با هم تفاوت داشته باشند در زمینه عرفان با هم یکسان می­باشند و عرفان اسلامی یا همان صوفی­گری به علت دارا بودن صفات و خصوصیات زنانه شدید بیانگر حضور پر رنگ زنان در عرصه عرفان می ­باشد در میان اساتید وی ابن عربی نیز معتقد بود که زن به عنوان هدیه ­ای الهی جهت تسکین بخشیدن مرد و جزئی جدایی ناپذیر از جنس مذکر می­باشد او معتقد بود که خداوند عامل خلاق مذکر را به همراه عامل مفعول مونث در خود جای داده است و بدون آیینه­ای زنانه که همان عالم آفریده شده است هرگز نمی‌تواند زیبایی و جمال خود را نظاره ­گر باشد وی آنچنان بر نقش محوری زن تاکید می‌کرد که امروزه منتقدان مسلمان مدرن او را به داشتن تمایلات سمبلیسم فراجنسی متهم کرده اند. 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۰۱
انسیه جعفری

نظرات  (۳)

۰۳ مهر ۹۳ ، ۲۱:۳۴ حسن ابوالفضلی

 سلام تشکر مطالب خوبی بود
و شریعت وجه مردانه دین یا همان جلوه جلالی خداوند.
۰۱ مهر ۹۳ ، ۲۱:۵۴ محی الدین قنبری
به عبارتی، عرفان وجه زنانه دین است.