عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

عرفان و موسیقی (بخش اول)

دوشنبه, ۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۷ ق.ظ

عظمت هنر در زیبایی است و زیبایی تلألو کمال است. کمال نه تنها تجلی‌گاه زیبایی است بلکه ظهور و نمودار زیبایی، کمال آفرین است. تعالی و کمال انسان نیز رسیدن به قرب الهی و خدایی شدن است. (وکیلی و کسایی زاده، 1388، عرفان و موسیقی، پژوهشنامه عرفان)

خداوند زیبایی مطلق است و رنگ او بهترین رنگ‌هاست (صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً) و زمانی‌که انسان با دستیابی به قرب الهی، رنگ خدایی به خود می‌گیرد صاحب کمال و جمال الهی می‌شود و ظهور این زیبایی، خود کمال آفرین است؛ و در تعامل میان این زیبایی و کمال است که هنر نقش تعالی‌آفرین می‌یابد.

موسیقی یکی از رمزآلودترین هنرهاست که فن بیان احساسات به‌وسیله آواهاست (صدا و ریتم) واژه موسیقی Music ریشه‌ای یونانی (Muse رب النوع شعر، ادب و موسیقی) دارد  و معادل فارسی آن خُنیا (به زبان پهلوی و از ریشه هو نواک اوستایی) به معنی نوای خوش است. 

وجود پیوند محکم میان موسیقی و عرفان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. عرفا معتقدند که آواز خدا در همه جا و همه چیز طنین انداز است و شنیدن آن انسان را به وجد و حال می‌آورد، چه بانگ اذان باشد چه صدای چنگ، باد یا نغمه بلبل.

رفتم به بـاغ صبحدمـی تا چنم گلـی

آمـد به گـــوش نـاگهم آواز بلبــلی

چون کرد در دلم اثـر آواز عندلیـب

گشتـم چنانکه هیچ نماندم تحملی (حافظ)

 ابن سینا که یکی از موسیقیدانان بزرگ عصر خود بوده است، در نمط نهم کتاب اشارات و تنبیهات خود بیان می‌دارد که "گاهی عارف به نغمه رخم (آهنگ ملایم) نیاز دارد تا او را متّعظ (پذیرنده) کند." افلاطون نیز جمله معروفی دارد که در آن موسیقی را چنین معرفی می‌کند: "موسیقی یک ناموس اخلاقی است که روح به جهانیان، بال به تفکر، جهش به تصور و ربایش به غم و شادی و حیات به همه چیز می‌بخشد."

و چه زیباست که آفرینش هستی نیز با آوای دلنشین "کن" آغاز می‌شود.


موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۰۷
صبا فدوی

نظرات  (۲)

۰۹ مهر ۹۳ ، ۲۳:۲۶ علی درودی
سلام  ممنون از زحمات شما  لطفا در صورت امکان واگر مقدور است  مقاله ای که با آقای دکتر عباسی برای همایش آماده نمودید در سایت قرار دهید . باتشکر
۰۷ مهر ۹۳ ، ۲۱:۱۷ انسیه جعفری
سلام دوست عزیزم مطلبت زیبا بود.
باتشکر