عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

زیارت جامعه کبیره

جمعه, ۱۸ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۱۳ ق.ظ


                            زیارت جامعه کبیره

زیارت جامعه کبیره

یکی از معتبرترین دعاهای عظیم الشأنی که از ائمه معصومین(ع) به ما رسیده زیارت جامعه کبیره است . بنابر نقل کتاب مفاتیح الجنان این دعا از امام علی النقی علیه السلام روایت شده است.

در فرهنگ لغت ، زیارت به معنای دیدار دو شخص است اما زیارت در فرهنگ شیعه معنایی وسیع تر دارد. زیارت را می توان به معرفت مخلصانه به امام و پیشوا و همچنین اعتراف صادقانه به جایگاه خود و شخص ولی تعبیر نمود. شاید راز قبولی زیارت همین نکته باشد.

اما باید توجه کنیم این زیارت یک دیدار معمولی نیست. زیارت انسان مومن و پیرو اهل البیت(ع) است با انسان کامل که در این جا از آن تعبیر به جامعه کبیره شده است. یک دوره فشرده از مباحث شیعه شناسی ، جایگاه و شأن ائمه معصومین(ع) در بین شیعیان ، ویژگی های ائمه معصومین(ع) و وظایف شیعیان در مقابل ایشان در این دعا مطرح شده است.

طبق اطلاعات عامیانه که از ائمه معصومین(ع) داریم [از جمله خود حقیر] ، ایشان فقط مفسر قرآن کریم و ادامه دهنده راه پیامبراکرم(ص) می باشند.با مطالعه این زیارت ابعاد وسیع جایگاه ائمه ، روشن و تبیین می گردد. تفکر و اندیشه در این سطور نورانی و دریای بیکران معرفت ما را به گوهرهای ناب عرفانی خواهد رسانید.

برخی از مباحث مطرح شده در این زیارت : [که به نظر این حقیر رسید ]

1-      بیان جایگاه ائمه اطهار(ع) :«السلام علیکم یا اهل البیت النبوة ... و ارکان البلاد و ابواب الایمان و امناء الرحمن» دعا با بیان ویژگی های ائمه(ع) شروع می شود. برخی از این ویژگی ها : خزانه دارهای علم ، ریشه های کرامت ، اولیاء نعمت ، برگزیده رسولان ، صاحبان خرد ، نمونه های برتر ، معدن های حکمت ، صاحبان أمر ، مفسران وحی ، ....

2-      علت اعطای این ویژگی ها به ایشان ؛ « فعظمتم جلاله و أکبرتم شأنه ...» برخی از خصلت های ایشان : استمرار ذکر ، وفای به عهد ، خیرخواهی در ظاهر و باطن ، دعوت به خدا با حکمت و موعظه ، برپایی نماز و دادن زکات ، امر به معروف و نهی از منکر ، جهاد در راه خدا ، عمل به احکام و شریعت و انتشار آن ، تسلیم در برابر قضای الهی ، ...

3-      ارتباط ائمه(ع) با خلق : « أنتم شهداء دار الفناء و شفعاء دار البقاء و الرحمة الموصولة ... شما شاهدان دنیا و شفاعت کنندگان آخرت و رحمت پیوسته هستید » همچنین در این زیارت آمده است که هرکس از طریق شما برگشت ، از دین خدا خارج شده است و آن که ملازم و همراه شما بود به حق پیوست.

4-      بیان حقیقت اهل البیت (ع) و جایگاه ایشان در عالم خلقت : « ان ارواحکم و نورکم وطینتکم واحده ...»  ؛ بیان حقیقت محمدی و جریان داشتن آن در خاندان نبوت(ع).

5-      وظایف شیعیان نسبت به ایشان : شعار و پرچم کربلا ، اعلام بیزاری از دشمنان خدا و دوستی با محبان خدا بود .« انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم ...».

6-      دعا برای متابعت از اهل البیت(ع) : بعد از معرفت و شناخت اهل البیت(ع) و تبیین جایگاه ایشان ، نوبت به درخواست  و اجابت دعا از محضر ایشان می شود ؛ « فثبتنی الله ابدا ماحییت علی موالاتکم و محبتک و دینکم ... خداوند مرا همیشه استوار بدارد تا زمانیکه زنده ام بر محبت و دین شما »

7-      بیان مسأله رجعت : « و یکر فی رجعتکم و یملک فی دولتکم ...»

8-      یادآوری دوباره جایگاه رفیع اهل البیت(ع) : ظاهرا شروع و ختم زیارت با یاد و نام ایشان است ، اما در حقیقت شروع و ختم عالم و سرمنشأ هستی ، ایشان هستند. « فتح الله و بکم یختم .. »

 

امید آن که در این راه نورانی قرار گیریم .

التماس دعا

نظرات  (۱)

سپاس از شما ! آیت الله جوادی آملی در شرح این زیارت اثری با عنوان «ادب فنای مقربان» دارند که انتشارات اسراء تاکنون 8 جلد آن را به چاپ رسانده است .