درآمدی بر بحث های تخصصی عرفان و هنر
پیش از پرداختن به بحثهای
تخصصی در زمینه عرفان و هنر، بهخصوص موسیقی اصیل ایرانی (پرورش یافته به دست عارفان ایرانی و مسلمان، با
کوششی به درازای 13 قرن) و نیز موسیقی معنوی عصر نو (New Age) در غرب (با قدمتی کمتر از نیم قرن و متاثر از موسیقی شرقی) که در
بخشهای آتی و بهطور مجزا ارائه خواهند شد، لازم میدانم که برای آمادهسازی ذهن
مخاطب، به یک نظریه از بزرگترین روانشناسان انسانگرا یعنی ابراهام مزلو در خصوص
ارتباط میان هنر و تجربههای عرفانی اشاره کنم.
مزلو در نظریه انگیزش خود بیان میدارد که یکی از ویژگیهای مهم در برخی افراد خودشکوفا1 داشتن تجربههای عرفانی است، که او این تجربه را چنین تعریف مینماید: تجربه حسی شدید، خود فراموشی (فقدان خود یا حس برتری) و لذت شدید از هنر بهخصوص موسیقی.2
البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که به اعتقاد مزلو، گرچه همه انسانها توانایی رسیدن به مرحله خودشکوفایی را دارا هستند؛ ولی تنها یک درصد انسانها به چنین مرحلهای نایل شده و تنها بخشی از این افراد به تجربه اوج یا تجربه عرفانی دست مییابند.
پس گرچه آواز خدا در همه جا و همه چیز طنین انداز است و موسیقی، عرفان و حال روحانی بهیکدیگر پیوند خوردهاند؛ ولی دست یافتن به تجربه و حال عرفانی به واسطه شنیدن این آواز، برای همه افراد میسر نیست، و شاید یکی از دلایل مخالفت ظاهربینان و علمای قشری با موسیقی همین باشد.
مـرد بایــــد که بوی دانـــد برد
ورنه عالم پر از نسیم صباست
-------------------------------------------------------
1 1. انسان کامل یا خودشکوفا به اعتقاد مزلو: کسی است که استعدادهای بالقوه خود را بالفعل ساخته و به حقیقت وجودی خود دست یافته است
2 2. رک.به: ابراهام اچ، مزلو، 1369، ترجمه احمد رضوانی،انتشارات آستان قدس رضوی.ص230.
- تیتر زدن در رشته روزنامه نگاری یکی از دروس دو واحدی است ولی قواعد ساده ای دارد که بد نیست آنها را در نظر داشته باشید. یکی از آنها کوتاه بودن تیتر است. برای مثال همن تیتر با این یکی چگونه خواهد شد:
درآمدی بر بحث های تخصصی عرفان و هنر