عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام بر شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه دانشجویان گروه عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

دبیر سایت: دکتر محی الدین قنبری

* سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- با هر کمالت اندکی آشفتگی خوش است
هر چند عقل کل شده ای بی جنون مباش. (عبدالقادر بیدل دهلوی)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

درآمدی بر بحث های تخصصی عرفان و هنر

جمعه, ۱۸ مهر ۱۳۹۳، ۰۹:۳۳ ب.ظ

پیش از پرداختن به بحث‌های تخصصی در زمینه عرفان و هنر، به‌خصوص موسیقی اصیل ایرانی (پرورش یافته به دست عارفان ایرانی و مسلمان، با کوششی به درازای 13 قرن) و نیز موسیقی معنوی عصر نو (New Age) در غرب (با قدمتی کمتر از نیم قرن و متاثر از موسیقی شرقی) که در بخش‌های آتی و به‌طور مجزا ارائه خواهند شد، لازم می‌دانم که برای آماده‌سازی ذهن مخاطب، به یک نظریه از بزرگترین روان‌شناسان انسان‌گرا یعنی ابراهام مزلو در خصوص ارتباط میان هنر و تجربه‌های عرفانی اشاره کنم.


مزلو در نظریه انگیزش خود بیان می‌دارد که یکی از وی‍‍ژگی‌های مهم در برخی افراد خودشکوفا1 داشتن تجربه‌های عرفانی است، که او این تجربه را چنین تعریف می‌نماید: تجربه حسی شدید، خود فراموشی (فقدان خود یا حس برتری) و لذت شدید از هنر به‌خصوص موسیقی.2

البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که به اعتقاد مزلو، گرچه همه انسان‌ها توانایی رسیدن به مرحله خودشکوفایی را دارا هستند؛ ولی تنها یک درصد انسان‌ها به چنین مرحله‌ای نایل شده و تنها بخشی از این افراد به تجربه اوج یا تجربه عرفانی دست می‌یابند.

پس گرچه آواز خدا در همه جا و همه چیز طنین انداز است و موسیقی، عرفان و حال روحانی به‌یکدیگر پیوند خورده‌اند؛ ولی دست یافتن به تجربه و حال عرفانی به واسطه شنیدن این آواز، برای همه افراد میسر نیست، و شاید یکی از دلایل مخالفت ظاهربینان و علمای قشری با موسیقی همین باشد.

 مـرد بایــــد که بوی دانـــد برد

ورنه عالم پر از نسیم صباست

 

-------------------------------------------------------

1       1. انسان کامل یا خودشکوفا به اعتقاد مزلو: کسی است که استعدادهای بالقوه خود را بالفعل ساخته و به حقیقت وجودی خود دست یافته است

2       2. رک.به: ابراهام اچ، مزلو، 1369، ترجمه احمد رضوانی،انتشارات آستان قدس رضوی.ص230.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۱۸
صبا فدوی

عرفان

هنر

نظرات  (۲)

۲۲ مهر ۹۳ ، ۲۲:۳۰ محی الدین قنبری
- عرفان و هنر یکی از ضروری ترین و آینده دارترین دامنه ها در حوزه فعالیتهای فرهنگی و مطالعه در آن است.
- تیتر زدن در رشته روزنامه نگاری یکی از دروس دو واحدی است ولی قواعد ساده ای دارد که بد نیست آنها را در نظر داشته باشید. یکی از آنها کوتاه بودن تیتر است. برای مثال همن تیتر با این یکی چگونه خواهد شد:
درآمدی بر بحث های تخصصی عرفان و هنر
پاسخ:
از راهنمایی شما متشکرم
چه مطلب زیبایی..
"بانگ گردشهای چرخ است اینکه خلق
می سرایندش به تنبور و به حلق"

از نظر فیثاغورس رهبر یه گروه ارکستر همیشه نسبت بین سکوت و صدارو به هنرمنداش القا میکنه که یه قطعه رو خوب و بینقص اجرا کنن ،مثلا همیشه نسبتای عددی رو توی هر میزان رعایت میکنه و..
خداوند هم موقع آفرینش ما، نسبت‌‌‌های عددی ای رو رعایت میکرده و به نظر فیثاغورث اسم اون نظمی که مدنظرشه «نظم موسیقایی جهان» هست؛
عرفا معتقدن شنیدن موسیقی، همون نظم کلی جهان رو یاد ما میاره .. شاید برای همینه که مارو تا به این حد تحت تاثیر قرار میده
پاسخ:
خواهرم خوش امدی
امیدوارم در بخش هنر بخصوص معماری و موسیقی ما را یاری رسان باشی