عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام بر شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه دانشجویان گروه عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

دبیر سایت: دکتر محی الدین قنبری

* سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- با هر کمالت اندکی آشفتگی خوش است
هر چند عقل کل شده ای بی جنون مباش. (عبدالقادر بیدل دهلوی)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

محی الدین قنبری: اُشو و شیلا در آمریکا

سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۰۴:۱۳ ب.ظ



   اشو بنیانگذار آیینی التقاطی در قرن بیستم است که آموزه­ های او از جنبه ­های اجتماعی و باطنی برخوردار است. زادگاه و محل مرگ اشو هندوستان بود، اما تمام عمر او در هندوستان سپری نشد. او به بهانۀ درمان، هندوستان را ترک می­ کند اما می­توان عوامل دیگری را هم برای ترک وطن او در نظر داشت. اشو به خاطر مواضع سیاسی- اجتماعی و برخی از باورهای خلاف عرف و هنجارهای هندوستان در معرض مخالفت­های گوناگونی قرار داشت. نخست وزیر وقت هند در مصاحبه­ ای با یکی از روزنامه­ ها سخنان او را در کتاب از «سکس تا فرا آگاهی»[1] وقیحانه خواند. یکی از فعالان هندو نیز به دلیل بی احترامی­ های اشو به مذهبش به او حملۀ فیزیکی کرد.[2] به طور کلی دگرسازی­ها و ادبیات دشمن تراشانۀ او موقعیت خطرناکی را برای او پدید آورده بود که اگر چندی دیگر در همان موقعیت باقی می ­ماند هزینه ­های گزافی پرداخت می­ کرد. از سوی دیگر این احتمال هم هست که اشو آمریکا را بستری نو و مناسب با افکار و آیین نو ساخته خود می­ دید و به این دلیل و موارد یاد شده بار بربست و از هندوستان رفت.

اشو از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ در آمریکا بود و به ادعای طرفدارانش در نذر سکوت به سر می­برد. همۀ کارهای او را دختری به نام شیلا برینستیل[3] که نام خود را به «ما آناند شیلا»[4] تغییر داده بود، انجام می­داد. در واقع او دست راست اشو و گردانندۀ اصلی جلسات او شده بود. دیری نپایید که اندیشه­ ها و رفتارهای توهین آمیز و خود شیفتگانۀ اشو در آمریکا نیز همچون هندوستان دشمنی­ ها و ناسازگاری ­های فراوان آفرید. اردوگاه اشو در ایالت اریگان[5] توسعه پیداکرده بود و هزینه ­های فراوانی صرف آن می­شد، از سوی دیگر مخالفت مردم ایالت، مقامات کلیسا و پلیس نیز افزایش می ­یافت. او به کمک دوستان و علاقمندانش سه میلیون دلار صرف ساختن پارک اشو کرده بود و یکی از کارهایی که در اینجا انجام می­ شد فراهم کردن شرایط مهاجرت دوستان هندی به آمریکا بود.

شیلا

در سال ۱۹۸۵ بیش از ۷۰۰ نفر که در مراسم پایکوبی ای که در پارک اشو برگزار شده بود شرکت کرده بودند با باکتری سالمونلایی که در سالادشان بود مسموم شدند. پلیس بی ­درنگ دستور دستگیری اشو و دستیارش را صادر کرد. اشو دستگیر شد و شیلا که با یکی از طرفداران سوییسی اشو که ازدواج کرده بود[6] به آلمان غربی گریخت. با هماهنگی پلیس بین الملل او نیز دستگیر و برای محاکمه به آمریکا برگردانده شد.

اتهامات سنگینی نظیر اقدام به قتل، استراق سمع غیر قانونی، نقض قوانین مهاجرت و نقض قوانین خانواده به آنها زده شد. اشو خود را از اتفاقات انجام شده بی­ خبر دانست و مسئولیت همة آنها را متوجه شیلا بریستیل کرد. دادگاه شیلا را به سه سال و نیم زندان و اخراج از آمریکا پس از گذراندن زندان محکوم کرد. اشو نیز به اتهام نقض قوانین خانواده و مهاجرت مجرم شناخته شد و به پرداخت ۴۰۰ هزار دلار و پنج سال تبعید از آمریکا محکوم شد. دادگاه اشو را مخیر کرده بود که اگر زودتر از این پنج سال به آمریکا بازگردد، ده سال حبس تعلیقی انتظار او را خواهد کشید و از فعالیت­های اجتماعی می­باید دور بماند.[۸]

به این ترتیب اشو در آمریکا هیچ کاری نمی­توانست بکند، و خود او می­ دانست که کمتر از چند سال به پایان عمرش باقی نمانده است. از سوی دیگر اشو نمی­ خواست به هندوستان برگردد و تلاش بسیاری کرد تا به کشوری دیگر برود. ۲۱ کشور او را نپذیرفتند[۹] و بالاخره مجبور شد پس از یک سال و اندی آوارگی و تَنِش به وطنش برگردد.

بیماری­ اش رو به وخامت گذاشته بود. یک سال مانده به مرگش بسیار لاغر شده بود و دندانهایش شروع به ریزش کردند. او به پایان خط رسیده بود. با این حال دست از ادعاهایش برنداشت و در یکی از آخرین سخنرانی­هایش آمریکا را مسئول قتل خود دانست و در نهایت، در سال ۱۹۹۰ در هندوستان در گذشت.

:پی نوشتها


1From Sex to Super consciousness

2. http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B4%D9%88

3. Sheela Birnstiel؛ Sheela Silverman

4.  Ma anand sheela

5Oregon

6.  از نظر اشو ازدواج و خانواده، امری ناشی از ترس و نادانی است؛ در واقع شیلا با این کار خود به آموزه های اشو پشت کرده بود.

[۸] . http://en.wikipedia.org/wiki/Osho_(Bhagwan_Shree_Rajneesh)#Arrest:_1985.

9. خاطرات اشو: اینک برکه ای کهن، ترجمه سیروس سعدوندیان، مقدمه (درباره اشو).

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۲۲

نظرات  (۲)

سلام
تشکر می کنم به خاطر اینکه سریع جواب دادی. در اینترنت و سایتهای مختلف مطالبی را خواندم اما به نظرم کافی نبود و به خاطر همین به این مطلب مراجعه نمودم. در سایتها بیشتر به انحرافات اخلاقی آنان در قالب یک نوع عرفان اشاره کرده اند. این تمام چیزی است که من در مورد این آقا و گروهش پیدا کردم.
پاسخ:
سلام
خواهش می کنم؛ یک نکته دیگر هم «تصوری» است که در ذهن یا بازنمایی یک پدیده فرهنگی یا شخص وجود دارد. آیا آنچه در یک زمینه و بافت انسانی در تصور یک جامعه یا افرادی از آن درباره یک شخص یا جریان فرهنگی ایجاد شده تا چه اندازه با واقعیت نزدیک است (حق است) و چه پیامدهایی برای آن تصور هست.
ماجرا باقی است و زندگی سراسر حل مسئله است.
از حضورتان در اینجا خشنودیم.
شاد باشید.
سلام
خوب بود ولی خیلی کوتاه بود!!! در حد شناختن نام یک شخص بود.
پاسخ:
لطف دارید. منابع زیادی را در اینترنت می توانید در این باره بیابید این نوشته، تنها نکته ای بود که توسط نگارنده در سال 1386 برای اولین بار در ایران طرح شد و تا پیش از آن کسی به آن اشاره ای نمی کرد.