عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

عارفی خفته در خاک نیشابور

سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۵ ب.ظ

سعیدبن سلام

در شرق ابرشهر نیشابور (حاشیه غربی بلوار خیام) بزرگ مردی از عرفای قرن چهارم هجری ، در دستان پرمهر و عارف پرور این خاک آرمیده است. ابوعثمان سعیدبن سلام مغربی که متولد شهر گرگنت سیسیل ایتالیا (ناحیه قیروان مغرب) است در سال 367 هجری قمری به شهر نیشابور آمد. آرامگاه او در زمین های روستای ده شیخ واقع شده و بعضی نام روستای مذکور را هم برگرفته از نام این شیخ بزرگوار می دانند. در باب طریقت و سلوک ، بنای مجاهداتش را بر هماهنگ ساختن طریقت با شریعت قرار داده و به خاطر اعتدال در سلوک و قرارداشتن در مکتب  جنید به جنیدثانی معروف بود.

سعیدبن سلام 2

از دیگر القاب اوست : شیخ حرم و طاوس حرم. در جوار آرامگاه این عارف نامی ، همچنین ابوعثمان حیری (رازی) از مشایخ بزرگ تصوف و فقهای قرن سوم هجری (متوفی298 قمری) مدفون است. این مکان  ،  آدینه هر هفته  محل اجتماع عده ای از درویش مسلکان و عرفان دوستان نیشابوری است.

به زودی گزارشی از این گردهمایی به حضور علاقه مندان ارائه خواهد گردید.

سعیدبن سلام3

نظرات  (۲)

سلام
از این که بعد از مدت ها بی مهری به این بقعه ی شریف شما دوست گرامی پیش قدم شدید سپاسگذارم . مقبره ی مذکور کهنه قباله ی تاریخ ابر شهر نیشابور است مدفن بزرگانی چون ابوعثمان سعیدبن سلام مغربی-ابوعثمان حیری وابوعثمان نصیبی میباشد که همگی از بزرگان عرفا هستند اما شهرت سعید بن سلام بیش از دو بزرگوار دیگرست آن عالی جناب قطب چهارم سلسله معروفیه محسوب می شود که از لحاظ تاریخ تصوف ام السلاسل عرفان به شمار آمده وسرمنشاء غالب طرائق صوفیه است وی در تصوف جانشین وخلیفه شیخ ابوعلی کاتب بوده ومدت ارشاد ایشان طولانی وعمر شریفش قریب صدوسی سال گزارش شده در سند خرقه سلسله مذکور خلیفه وجانشین ایشان جناب شیخ ابوالقاسم گورکانی(مدفون در تربت حیدریه) معرفی شده است.سعیدبن سلام به سال 373هجری قمری درگذشت واستاد ابو فورک اصفهانی بر جنازه ی وی نماز گزارد و در محل فعلی به خاک سپرده شد این بنای تاریخی در دوران معاصر به همت آقای سلطان حسین تابنده (رضا علیشاه)مرمت و بازسازی شده است جهت اطلاعات بیشتر می توانید به منابع زیر رجوع کنید :
اللمع فی التصوف-نفحات الانس جامی-تاریخ گزیده نیشابور-تذکره ریاض العارفین-قشیریه -کشف المحجوب-طبقات الصوفیه-رهبران طریقت و عرفان و...
درپایان دوباره از توجه حضرت عالی به این مکان شریف متشکرم
۲۳ مهر ۹۳ ، ۰۰:۰۸ محی الدین قنبری
بسیار عالی بود!
این گونه مطالب برای نیشابور و سایت فوق العاده با ارزش است.
متشکرم.
پاسخ:
با سلام و احترام
از اظهار نظر شما استاد فرزانه سپاسگزارم ، امیدوارم لطف و همراهی جنابعالی همواره شامل حالمان باشد.
                                                                 سربلند باشید.