عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

قرآن ناطق

سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۰۷:۵۹ ق.ظ


  قلم زدن در باب ابرمرد یگانه عالم ، بسی صعب است و دشوار. فقه اللغه قرآنی که خود ختم فصاحت و سخن سرایی بود. دل به دریای اندیشه های این بزرگ مرد زدن ، انسان را در قعر جاذبه های آن فرو می برد.سخن از علی(ع) و معرفت به او امری محال است. چگونه می شود موری ضعیف ، کوهی عظیم را بشناسد؟ اما...

آب دریا را اگر نتوان کشید         هم به قدر تشنگی باید چشید

بی تردید ایشان سرچشمه جوشان عرفان اسلامی است و منشأ تمام مضامین و مباحث عرفانی را باید در سخنان گهربارش جست. در تمامی خطابه های این شیر خدا معارف عرفانی موج می زند. در این جا فقط چند نکته به عنوان نمونه ذکر می گردد :

1- خطبه های امیرالمومنین علی(ع) با حمد الهی شروع می شود ، مطلع سخنان ایشان مشحون از معرفت به اسماء و صفات باریتعالی است.

«مقام عالی او از هر چیزی بالاتر است. نزدیکی او به همه اشیاء و از همه چیز نزدیک تر ، نه علو مقام ذات اقدسش او را از مخلوقاتش دور ساخته و نه نزدیکی او موجب تساویش با کائنات گشته» خطبه49

«خداوند سبحان در اشیاء حلول نکرده است تا گفته شود: خدا درون آن اشیاء است. و دور از آن اشیاء نیست که گفته شود: خدا از آن ها جدا و مجزاست.»خطبه65

2- همان طور که گذشت ایشان فقه اللغه قرآنی و دانشنامه جامع شیعی می باشند. سرور مومنان در هر فرصتی به تبیین معارف الهی می پردازند.

«ای مردم ، زهد کوتاه کردن آرزوست ، و شکر در هنگام برخورداری از نعمت ها و پرهیزکاری شدید در موقع رویایی با محرمات ...»خطبه81

3- ایشان نه تنها به تفسیر امور زمینی و روزمره پرداخته بلکه آسمان و افلاکیان را نیز به ما می شناساند ، که ازآن جمله است مباحثی در مورد فرشته شناسی :

«خداوند سبحان آن فرشتگان را در اشکال مختلف و اندازه های متفاوت آفرید ... در مغز دل های آنان رگ های خوف از خدا جایگیر شده ، و استمرار در عبادت و استقامت پشتشان را منحنی نموده است»خطبه91

4- نیایش های امام علی(ع)نیز از سر خلوص و ایمان است ، مناجات هایش جایگاه عبد و معبود را نمایان می سازد.

«خداوندا ، به آن چه بر من گستردی و عنایت فرمودی ، نمی توانم جز تو را بستایم و احدی جز تو را سپاس گویم ...»خطبه92

5- ذکر فضیلت های مولای متقیان(ع) از کلام گهربار خودشان : «سوگند به خدا ، من برای تبلیغ رسالت های خداوندی و اتمام وعده ها و کلمات تعلیم شده ام و در نزد ما اهل بیت است ابواب حکم و روشنایی همه امور.»خطبه120

6-   سا قی کوثر بنابر حدیث ثقلین ، راه نجات را در تبعیت از اهل بیت(ع) و قرآن می دانند.

«برای دردهای خود از قرآن شفا بطلبید و در مشقت ها از آن یاری بخواهید؛ زیرا درمان بزرگ ترین دردها که کفر و نفاق و انحراف و گمراهی است در آن است.» خطبه 176

علامه محمدتقی جعفری ، شمول نهج البلاغه برهمه حقایق زندگی انسان در ارتباط های چهارگانه انسان با خویشتن ، با خدا ، با جهان هستی و با هم نوع خود را نشان از آشنایی قلبی و عقلی تام و تمام گوینده آن با حقایق وجودی انسان می داند. و معتقد است نهج البلاغه تنها نوشتاری است که توانسته به شش مسأله اساسی بشر پاسخ دهد:

1-   من کیستم؟

2-   از کجا آمده ام؟

3-   به کجا آمده ام؟

4-   با کیستم؟

5-   به کجا می روم؟

6-   برای چه آمده بودم؟

 

انت قرآنه القدیم و اوصا                فک ایاته التی اوحاها

(تویی قرآن او که قدیم است و وصف تو ، آیات اوست که وحی کرده )

خصک الله فی مآثرشتی         هی مثل الاعداء لا تتناهی

(اختصاصت داد تو را خدا در صفات بسیار، که آن صفات مثل شماره های بی انتهاست)

لیت عینا بغیرروضک ترعی      قذیت و استمر فیها قذاها

(کاش چشمی که به غیر باغ تو چَرا کند، خاشاک دراو رود و همیشه در او باشد)


                                                 

                                                                              مفاتیح الجنان – قصیده هائیه اُزریه

 

نظرات  (۳)

متشکرم...
۲۲ مهر ۹۳ ، ۱۲:۲۱ محی الدین قنبری
سلام به آقای شرفی و تشکر از مطالبتان
- برخی از سخنان صوفیه به امام علی (ع) نسبت داده شده که خود این مجالی برای یک مقاله پژوهشی است. برای مثال برخی جمله های جنید و فیلسوفان.
- حدیثی که در تصویر ذکر کرده اید از احادیث آحاد و شاذی است که در هزاره اول تاریخ اسلام ذکری از آن در جوامع حدیثی دیده نمی شود و محمدباقر مجلسی آن را در روضة المتقین خود با عنوان از طرق متکثره آورده که اتفاقا چنین هم نیست! از سوی دیگر ذکر این حدیث بیش از آنکه مفید باشد اختلاف زا است چرا که از راه عقل که برهانی در تأیید آن نیست و از راه نقل هم که سندی بر صحت آن نیست و نتیجه محتوای آن هم جز غلو برای ایشان در رقابت با دیگر صحابه نخواهد بود و اختلاف های بین شیعیان و اهل تسنن را بی هیچ فایده دیگری می افزاید. فضایل ایشان چنان هست که نیازی به ادعاهایی انحصاری مانند این نداشته باشد.
- چنانچه مطالب خود را با همین فونت در اندازه 3 درج فرمایید همگونی بیشتری در شکل ظاهری سایت خواهیم داشت.
موفق باشید.
پاسخ:
با سلام خدمت شما استاد ارجمند
نظرات شما در مورد پست (قرآن ناطق) اعمال گردید.
با سپاس از راهنمایی خوبتان
نهج البلاغه هندسه هستی است!