عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام بر شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه دانشجویان گروه عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

دبیر سایت: دکتر محی الدین قنبری

* سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- با هر کمالت اندکی آشفتگی خوش است
هر چند عقل کل شده ای بی جنون مباش. (عبدالقادر بیدل دهلوی)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

   هفته قبل قرار بود هنرمند توانا شهرام ناظری در هفته فرهنگی نیشابور به این شهر بیایند تا آرام جان خراسانیان و دیگران باشند، مسئولانی چند بی پاسخ و بی گفتگو با این خواست مردمی به توجیهی ناگیرا این را مجاز و ممکن ندانستند. حال آنکه در دنیای امروز این هنر است که مرهم جانهای خسته است و این هنر است که رَحِمِ زاینده ی فرهنگ است. از سوی دیگر چند پُستی که دوستان در اینجا داشتند گفتگویی فرخنده را در نظرها پدید آورد. چون مسئله را تخصصی دیدم و می دانم که مختلفان هر یک بر ساز خود خواهند زد نخواستم که وارد شوم چرا که این بحث تازه نیست و بارها به خصوص در ایران در آن باره سخن گفته شده و البته برخی اندک از تصمیم گیران ندیده اند و نشنوده اند! صمٌ بکم حقوق مردم را نادیده گرفته اند!


    یادم آمد حدود 20 سال پیش مقاله ای خواندم از استاد (آیت الله) حسین موسوی تبریزی که جمله احادیث فقه شیعه را که در باب غنا می شناخت گرد آورده و به بررسی آنها پرداخته و بسیاری از آنها را مخدوش و ضعیف و محل تأمل دانسته بود. چون آن را در دست نداشتم بهتر از آن را تقدیم می کنم که گفتگویی است شیرین و استوار از استاد برجسته ایران و اسلام، عبدالحسین خان حائری یزدی که تنش آرام جان اهل دانش است و نگاهش امید و شادی مردم شکوفایی و بالندگی!

    استاد عبدالحسین حائری -زاده به سال 1306- فرزند عبدالکریم حائری یزدی بنیانگذار حوزه علمیه قم و برادر استاد فقید مهدی حائری یزدی، استاد ممتاز فلسفه اسلامی ایران هستند؛ بر روان پاک آنان درود باد! ایشان در 24 سالگی از سوی استادانشان اجازه اجتهاد داشتند و نیم قرنی است که در کتابخانه مجلس معتکفند و در بین نسخه شناسان با آنکه هرگز ادعایی نداشته اند دیگران چنین می دانند که برتر از ایشان نداریم. گفتگوی کوتاهی که در زیر دریافت خواهید کرد اساس بحث را در حلیت یا حرمت موسیقی یا قسمی از آن روشن کرده و نقش و فایده موسیقی و آوای خوش را در عرفان و زندگی روشن می کند.



حجم: 548 کیلوبایت
توضیحات: گفتگو با مجتهد محقق استاد حائری یزدی درباره موسیقی

نظرات  (۴)

سپاس از اصلاح شما !
خوب وخوش باشید .
بسیار عالی !
آشنایی با نظرات متفاوت صاحب نظران ،به فهم و استنباط صحیح از مسآله کمک زیادی می کند . البته سعی کنیم داوری به حق و آگاهانه داشته باشیم .تا به یاری بهترین داوران ،به نظرِ احسن دست یابیم .
خداوند می فرماید : «...فبشّر عبادالذین یستمعون القول ثمّ یتّبعون احسنه اولئک الّذین هداهم الله و اولئک هو اولوالالباب»(الزمر39/ 17-18 )
پاسخ:
از لطفتان متشکرم.
در آیه «وَ الَّذینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرى فبشر عباد 17 الذین.. فیتبعون احسنه ...18» آمده است.
از نظرایشون استفاده کردم مرسی ..
زینت بخش این مصاحبه ی قشنگ بنظرم این ابیات شیخ الرییس بود:

"سحرگاه، نسیم وصال تو در بستانهای اشتیاق در قلب من وزیدن گرفت ‎
و شاخه درخت عقلم را از طرب به لرزش درآورد
ومیوه های دوستی در اطراف خویش پراکند
لشکر هجران را در برابر نیروی وصال یارای پایداری نماند ومتواری شد
ونور خورشید های وصال؛ سرا پرده های حجاب را بردرید
من ماندم،که خدای خود رادر همه چیز و همه جا می بینم."
«موسیقی نه ان چیزی است که بتوان همه زندگی را به ان اختصاص داد و نه چیزی است که بتوان ان را از زندگی حذف کرد»
بسیار عالی، ممنون
امیدوارم تنگ نظری های برخی مسولین نیشابور که با الگو قرار دادن چنین رفتاری در مشهد موجب نارضایتی مردم بخصوص اساتید این حوزه گشته اند بزودی رفع شود...