عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام بر شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه دانشجویان گروه عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

دبیر سایت: دکتر محی الدین قنبری

* سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- با هر کمالت اندکی آشفتگی خوش است
هر چند عقل کل شده ای بی جنون مباش. (عبدالقادر بیدل دهلوی)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

بررسی جایگاه زن در عرفان و تصوف

پنجشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۰۵ ق.ظ

شکوه و تجلی عشق را باید در چشمان یک زن دید.               

"آلبرت انیشتن"

در جامعه بشری از دیر باز تا کنون، نظرات و عقاید مختلفی در ارتباط با تفاوت­های مرد و زن وجود داشته است . متاسفانه اغلب این تفکرات و تئوری­ها بر مبنای برتری مرد بر زن استوار است و هرگز نگاهی واقع بینانه به زن به عنوان نوع بشر نشده است ، و این مسئله به دلایل مختلف من جمله عدم آگاهی از روحیه گذشت و فداکاری است که در آنان وجود داشته و بسیار عادی تلقی شده و همه از کنار آن براحتی گذشته­ اند یکی از زمینه­ هایی که حضور کم رنگ زنان در آن بیش از حد به چشم می­ خورد زمینه­ های عرفانی و معنوی می­ باشد و این سوال همیشه مطرح بوده است که چرا با وجود اینکه زن به عنوان موجودی که مظهر عاطفه و مهربانی است تا این حد در طول قرون متمادی نادیده گرفته شده است و چرا افراد بسیار کمی به دفاع از مقام زن پرداخته ­اند.




در دنیای غرب سیمون دوبووار از جمله کسانی است که به این مساله پرداخته است  وی معتقد است علت این حضور کم رنگ و بی­ توجهی خود زنان می ­باشد زیرا که زنان خود به این باور دست یافته ­اند که جهان در مجموع مردانه است و آن را مردان ساخته­ اند و اداره می­ کنند و زن خود را مسئول آن نمی­ داند و زن به عنوان موجودی کهتر و وابسته می­ باشد که خود را در حالت انفعالی در نظر می­ گیرد که تنها ویژگی ­اش تسلیم و رضا بوده و برای رنج کشیدن خلق شده است و این تسلیم ، صبر ،بردباری او مورد تحسین قرار گرفته است زن سرنوشت خود را به دست طبیعت فیزیولوژیک خود سپرده است در حالی که وی بی­خبر است از اینکه قادر است چهره دنیا را دگرگون نماید و این أمرمستلزم استفاده صحیح از نیروی منطق است که موقعیت بکار بردن آن چندان نصیب زنان نشده است در مقابل این دیدگاه در جهان اسلام ابن عربی از جمله عرفای بزرگ جهان اسلام است که با رویکردی وجود شناختی جایگاه وجودی زن را در عالم بررسی نموده است اگر چه برخی از افراد نظرات و عقاید وی را در مورد زنان نوعی بازی با الفاظ تلقی می­ کنند اما دکترنصر ا... حکمت معتقد است که نظرات وی درمورد زن بحث های درون دینی بوده و در اعماق اندیشه­ هایش ریشه دارد و برگرفته از مباحث مهم فلسفی می­ باشد ابن عربی معتقد است که زن و مرد در اصل انسانیت با هم تفاوتی ندارند و اگر تفاوتی در آنها به چشم می­ خورد در اصل ایجاد است نه برتری معنوی و کمال، همچنان که در قرآن خلق آسمان و زمین را بزرگ­تر از آفرینش انسان بیان نموده است. ابن عربی معتقد است که درک ارزش و مقام و منزلت زن در دار هستی ازاسرار می­ باشد که خداوند آن را به هرکسی عنایت نکرده است بلکه این علم به اشخاص خاصی از انبیاء از جمله حضرت محمد(صلی ا...علیه وآله) و حضرت موسی(علیه السلام) عنایت شده است و به دلیل آگاهی از این سرّ است که حضرت موسی (علیه السلام) برای مهر زنی، ده سال مزدوری  را می­ پذیرد و پیامبر اکرم (صلی ا...علیه وآله) که فرموده ­اند من از دنیای شما تنها 3 چیز را محبوب می­ دارم که یکی از آنها زن است و حکمت الهی اقضا کرده است که اعیان زنان محبوب و اعیان مردان محِّب باشد و زن عاملی شد جهت  تقرب پیامبر  به خدا نه معبِّد او و پیامبر زنان را نه به خاطر اقتضای طبیعت و شهوت بلکه به خاطر تحبیب الهی آنان را دوست می­ داشت ابن عربی نیز خود معترف است که من در ابتدای دخولم به طریقت بیش از همه نسبت به زنان کراهت داشتم و 18 سال بر این حالت بودم تا این مقام را شهود کرده و پی به حدیث نبوی پیامبر اکرم (صلی ا...علیه وآله) بردم. وی دلایل فراوانی در دفاع از مقام زنان بیان نموده است که از جمله این دلایل عبارتند از:

" شهود حق در زنان کامل­ترین و عظیم­ترین شهود است ."

ابن عربی معتقد است تمام عالم مظهر خداست اما عظیم­ ترین مظهر، زن است وی تأکید می­ کند که اگر مرد بخواهد حق را شهود کند باید از طریق زن به این شهود دست یابد و با شناخت زن می ­توان خدا را شناخت زیرا کامل­ترین شناخت هستی در وجود زن تحقق می­ یابد و از سویی دیگر شناخت زن از عالم شناخت دقیق­تری می­ باشد زیرا مردان همواره از موضع قدرت اجتماعی به عالم هستی می نگرند و دید کامل و دقیقی ندارند اما زنان همیشه در حاشیه هستند و در موضع قدرت نمی باشند واین باعث شده است تا شناخت دقیق­تری از عالم داشته باشند.

ادامه این دلایل از دیدگاه ابن عربی در ماه آتی ذکر خواهد شد..



موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۰۱
انسیه جعفری

نظرات  (۴)

سلام همکار ارجمندم
مطالب زیبا وجذابی را مطرح کرده بودید در کنار این همه نظرات مثبت برای زنان به دیدگاههای مقابل از شخصیت های دیگر نیز اشاره می نمودید باز هم زیباترمی شد . ممنون
پاسخ:
سلام از لطف شما سپاسگزارم
انشاء ا... در ماه های آتی این کار را انجام خواهم داد.
۰۲ آبان ۹۳ ، ۰۰:۲۴ محی الدین قنبری
سلام به شما
بسیار خوب. موفق باشید.
من فکر کردم که با قصد خود رنگ را آبی کرده اید و با آنکه موافق نبودم دستی نبردم. اکنون که فرمودید اصلاحش کردم. ببینید همه را انتخاب کرده بودید و گزینه لینک روی کل متن بود. باید دوباره کل متن را انتخاب می کردید و گزینه گسست از لینک را که کنار آن است می زدید.
لطف کنید لینک سخنرانی استاد ملکیان را هم که یاد کرده بودید به ای میلم بفرستید.
متشکرم.
۰۱ آبان ۹۳ ، ۰۸:۳۰ محی الدین قنبری
نوشته خوب بود و کار بارگذاری مطلب هم بسیار خوب. ادامه مطالبتان به آن ارزش خواهد داد. به دو کتابی که به زیبایی عکسشان را قرار داده اید برای مطلبتان ارجاع هم می دادید عالی می شد.
متشکرم.
پاسخ:
سلام به شما استاد ارجمند

*بسیار سپاسگزارم از جهت راهنمایی های ارزشمندتان که برایم یادآور شده اید.
*بنده به دلیل اینکه از چندین جلد از کتاب فتوحات استفاده کرده بودم ودرج چند تصویرجلد، از کتاب فتوحات ابن عربی فضای زیادی را اشغال می کرد همه تصاویر را درج نکردم  اما از دفعه بعد حتما منابع را ذکر خواهم نمود.
*(منابع را در پایان هر مطلب ذکر نمایم (پاورقی)یا به صورت کلی در پایان مطالب ذکر نمایم؟؟؟؟(ذکر منابع در پایان مقالات)
*استادارجمند نمی دانم چرا متن اصلی مطالبم آبی رنگ شده است وزمانی که موس بر روی مطلب قرار می گیرد مشکی می شودهرچه تلاش کردم تا رنگ متن اصلی مشکی شده وچشم مخاطب را اذیت نکند موفق نشدم.

                       باسپاس فراوان از حسن توجه و راهنمایی ارزشمندتان
بسیار عالی بود، ممنون از شما دوست عزیز