عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

عرفان و تصوف: نقد مقاله های علمی- پژوهشی 1

پنجشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۳، ۰۷:۰۱ ب.ظ

    دوستان و همراهان گرامی!

   این مقاله ی علمی-پژوهشی در سال 1390 توسط آقای دکتر قدرت الله خیاطیان و خانم دکتر یاسمن سلمانی نوشته شده است. عنوان مقاله عبارت است از «مفهوم تأویل گرایی در تفاسیر عرفانی میبدی و ابن عربی».

   هر یک از دانشجویان تنها سه مورد نقد و ایراد غیر تکراری بر این مقاله بنویسند. نوشته های شما که در بخش نظرها درج می شود به متن پُست منتقل خواهد شد. و به بهترین نقد یک کتاب به عنوان هدیه، یادگار خواهد شد. با آنکه مجله های علمی -پژوهشی داورهایی هم دارند در پایان خواهید دید که حتا به این مجله ها هم در همه موارد به صرف اینکه داوری می شوند یا به صرف اینکه نویسندگان دارای رتبه های بالای علمی باشند یا اینکه در دانشگاه های دولتی و مشهور مشغول به کار باشند هم نمی توان اعتماد کرد.

   این نخستین نمونه از مقاله هایی است که نقد می شود و هر ماه یک مقاله برای نقد به همین روال خواهیم داشت.

مقاله را از اینجا دریابید

نظرات  (۲)

۰۲ آبان ۹۳ ، ۱۲:۰۹ فردین جمشیدی مهر
جناب استاد بزرگوار؛ دکتر قنبری
ضمن عرض سلام و ادب، از ابراز لطف حضرتعالی در حق بنده ی کمترین، سپاسگزاری می کنم. توفیقات روزافزون حضرتعالی و گروه همکارتان را از خداوند خواستارم.
موفق باشید
پیشنهاد بسیار جالب و البته سازنده ای را مطرح نمودید، از شما متشکریم