عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام بر شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه دانشجویان گروه عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

دبیر سایت: دکتر محی الدین قنبری

* سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- با هر کمالت اندکی آشفتگی خوش است
هر چند عقل کل شده ای بی جنون مباش. (عبدالقادر بیدل دهلوی)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

در مجالس صوفیه نیشابور چه می‌گذرد ... ؟

چهارشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۱۸ ق.ظ

طبق اطلاعات کسب شده قبلی ، جمعه این هفته هم از ساعت 10 تا 11  گردهمایی صوفیان در مقبره عارف بزرگوار ، ابوعثمان سعیدبن‌سلام مغربی برگزار می‌گردید.

ساعت 9/30 صبح جمعه با عجله به سمت آرامگاه شیخ مغربی روانه شدم - با بیم این که مبادا در جمعشان پذیرفته نشوم و مشاهده این مجلس دیدنی را از دست بدهم- اتومبیل های پارک شده در ورودی آرامگاه ، نشان از آغاز مجلس داشت. با عجله در را گشودم .  

صدای دلنشین تلاوت قرآن فضا را عطرآگین کرده بود. حدود چهل تا پنجاه نفر گرداگرد مقبره نشسته بودند و چشم ها  آنچنان به مرشد جمع می‌نگریست که گویی جز او ، هیچ نمی‌بینند. با زحمت کنجی را برای آمیختن با جمع می‌یابم و آرام آرام با محفلشان همراه می‌شوم.

تک تک افراد حاضر ، سراپا گوش بودند و فرورفته در معنویتی ملموس. اکثر افراد ، 45 تا 50 ساله می‌نمودند ، شیک‌پوش و پاکیزه ؛ گویی که در مجلسی مهم و رسمی حضور یافته‌اند. زنان مجلس با حجاب کامل و پوشیده در ایوان کناری آرامگاه -همچون مردان- با سکوت و تفکر ، مجلس را همراهی می‌کردند.

در رفتار جوان‌ترین فرد مجلس ، عمیق شدم ، وجودش تشنه شنیدن بود و هر از چند گاهی لرزشی آرام جسمش را فرا می‌گرفت. هیچ چیز سکوت معنوی موجود را ترَک نمی‌انداخت ، گویی همه در خلسه‌ای عمیق فرورفته‌اند.

پس از تلاوت قرآن(سوره مبارکه جمعه) مطالبی در شأن امیرالمؤمنین علی(ع) از کتاب رهبران طریقت و عرفان ، نوشته‌ی حاج میرزا محمدباقر سلطانی گنابادی –به مدت 12دقیقه- خوانده شد. سپس مناجاتی عرفانی از بزرگوار شیخمان ، عطار‌نیشابوری(ره) با نغمه‌‌‌ای دلنشین -12دقیقه- تقدیم جمع گردید. برنامه بعدی تصنیفی بود از لسان‌الغیب ، حافظ شیرازی (داد از غم تنهایی 10 دقیقه). و ختم جلسه با فاتحه‌ای به روان درگذشتگان و صلوات بر محمد(ص) و خاندان مطهرش.

طبق گفته‌ی یکی از حضار ، چنین مجلسی هفته‌ای دو شب  نیز در یکی از محلات نیشابور برگزارمی‌گردد.

 

فایل صوتی این محفل را بشنوید و دریافت کنید.

 

 

نظرات  (۵)

بنده هم در این جلسات شرکت میکنم . مطالبی ک شما نوشتید. کاملا دقیق و بیطرفانه نوشته شد. یک پژوهش میدانی دقیق .... درود بر شما
با تشکر از استاد گرانقدر و فرزانه ام که زحمت ارائه پاسخی شایسته و درخور را کشیدند.
دیگر نیازی به شرح و اضافه نمی بینم جز این نکته که طبق تحقیقات بنده در این به اصطلاح شما (مجالس خانگی ) علاوه بر اجرای برنامه های مذکور ، نماز نیز اقامه می گردد و شرکت در این محافل برای عموم آزاد است.

سلام فایل صوتی را برای اولین بار شنیدم خیلی وقت بود دوست داشتم بدانم در مجالس صوفیان چه میگذرد.ممنون از نویسنده اما سوالی برایم پیش امده هدف از برگزاری این مجلس چیست؟مطالبی که شما به اسم شان حضرت علی نام بردید توضیح اسم ورسم حضرت وچگونگی تولد انحضرت بود .وتوضیح واضحات .این افراد ازبرگزاری این مجالس انهم هفته ای دو شب چه استفاده ای وسودی میبرند؟با اطلاعاتی که من دارم در مجالس خانگی خود هیچ نامی از فضایل وکرامات حضرت علی (ع) برده نمیشود وبیشتر وقت انان به حرفهای یاوه میگذرد.
پاسخ:
سلام به شما؛ از لطفتان متشکریم.
- هدف به طور معمول برگزاری مجالس ذکر خدا و قرب به او مانند گردهمایی های دیگر مذهبی است و از دیگر نیت ها خدا با خبر است و داوری با او خواهد بود.

- تعجب آن است که شما که اطلاعی از محتوای مجالس عام نداشتید چگونه  از مجالس خاص و خانگی و سخنان آن خبر دار شده اید؟! اگر چه ما از صوفیان نیستیم و تنها در پی گزارشی علمی و فرهنگی از همه جریانهای باطنی حاضر به خصوص در خراسانیم ولی لحن بیان خوبی را در یادکرد دیگران پسندیده می دانیم. با مردم زیبا و نیک سخن بگویید و به آنها احترام بگذارید تا آنها هم به شما احترام بگذارند و به مطلوب ها و مقدسات دیگران توهین نکنید تا آنها هم نادانسته به آنچه که نباید دشنام ندهند.

ااز حضورتان متشکریم؛ صبور و دانا باشید. (محی الدین قنبری؛ سرکار خانم اکبری در ارائه پاسخ خودشان مختار هستند.)
۰۷ آبان ۹۳ ، ۰۱:۳۶ محی الدین قنبری
عالی بود و امیدبخش.
امیدوارم دوستان اهل حق هم از گزارش شما از ایشان راضی باشند. هر چند مجلس عام بوده خوب بود از بزرگانشان اجازه ای هم می گرفتید تا گزارشتان را به گوش ما مشتاقان برسانید. ذکری نکردید در این باره.
امیدوارم موفق باشید و مردم حق جو هم بر راه حق برقرار باشند.
پاسخ:
از مدیریت شایسته و رهنمودهای مدبرانه جنابعالی صمیمانه سپاسگزارم.
فایل صوتی این جلسه روی سایت قرارگرفت.
با آرزوی سلامتی شما.
ممنون از شما...
امیدوارم که انجمن عرفان خراسان افتخار حضور عضو فعالی چون شما را داشته باشد تا با همکاری یکدیگر بخش های بیشتری را پوشش داده و گامی نو دراین عرصه برداریم
پاسخ:
با تشکر از اظهار لطف شما دوست ارجمند
امیدوارم لایق همکاری با انجمن و گروه عرفان خراسان باشم.
سرافراز باشید.