عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام بر شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه دانشجویان گروه عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

دبیر سایت: دکتر محی الدین قنبری

* سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- با هر کمالت اندکی آشفتگی خوش است
هر چند عقل کل شده ای بی جنون مباش. (عبدالقادر بیدل دهلوی)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

شعر و تصویر کربلا - 21 مهر سال 59 هجری شمسی

دوشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۳، ۰۵:۳۰ ب.ظ

قدیمی ترین تابلو واقعه کربلا

این زمین پربلا را نام دشت کربلاست

ای دل بی‌درد آه آسمان سوزت کجاست

این بیابان قتلگاه سید لب تشنه است

ای زبان وقت فغان وی دیده هنگام بکاست

محتشم کاشانی ، دیوان اشعار ، ترکیب بندها.


کجایید ای شهیدان خدایی

بلاجویان دشت کربلایی

کجایید ای سبک روحان عاشق

پرنده‌تر ز مرغان هوایی

کجایید ای شهان آسمانی

بدانسته فلک را درگشایی

مولوی ، دیوان شمس ، غزلیات ، غزل شماره 2707.

مسیر سفر و منزلگاه های کاروان حسینی

کیست حق را و پیمبر را ولی

آن حسن سیرت حسین بن علی

آفتاب آسمان معرفت

آن محمد صورت و حیدر صفت

گیسوی او تا بخون آلوده شد

خون گردون از شفق پالوده شد

کی کنند این کافران با این همه

کو محمد کو علی کو فاطمه

صد هزاران جان پاک انبیا

صف زده بینم بخاک کربلا

در تموز کربلا تشنه جگر

سر بریدندش چه باشد زین بتر

با جگر گوشهٔ پیمبر این کنند

وانگهی دعوی داد ودین کنند

کفرم آید هرکه این را دین شمرد

قطع باد از بن زفانی کین شمرد

عطار، مصیبت نامه ، آغاز کتاب.


*مسیر کاروان حسینی روزنامه همشهری 11 آبان 1393دریافت

نظرات  (۶)

ببخشید در پاسخ به نظر خانم لگزیان وسایر دوستان باید عرض کنم رود فرات در مرکز کشور عراق واقع شده است .
شاید ...
از برنامه ای تلویزیونی شنیدم که میگفتند گروهی از ایرانیان قصد کمک داشته اند و عبور از رود که سپاه عمر سعد مانع شدند!
این را نمیدانم چون به کربلا مشرف نشدم.
۱۳ آبان ۹۳ ، ۱۰:۳۰ محی الدین قنبری
- متشکریم آقای شرفی. این نقشه ها تصورهایی عینی تر از ماجرا به دست می هند.
- خانم لکزیان! شاید سپاهیان جا کم آوردن رفتند آن طرف رود! راستی آیا مسیر رود در آن زمان همین مسیر بوده که الان هست؟ شما چه فکر می کنید؟
به تیغم گر کشد دستش نگیرم
وگر تیرم زند منت پذیرم
کمان ابرویت را گو بزن تیر
که پیش دست و بازویت بمیرم
غم گیتی گر از پایم درآرد
بجز ساغر که باشد دستگیرم
برآی ای آفتاب صبح امید
که در دست شب هجران اسیرم
به فریادم رس ای پیر خرابات
به یک جرعه جوانم کن که پیرم
به گیسوی تو خوردم دوش سوگند
که من از پای تو سر بر نگیرم
بسوز این خرقه تقوا تو حافظ
که گر آتش شوم در وی نگیرم

*حافظ،غزلیات،غزل 331.

با دیدن تصویر سوالی برایم پیش آمد مگر آنسوی رود فرات ایران نیست چرا تقریبا نیمی از سپاه آنسوی رود هستند؟
و اصلا دلیل حضور آنهمه نیرو آنسوی فرات چه می توانسته بوده باشد؟
پاسخ:
با سلام و تشکر از دقت نظر شما
جهت یافتن پاسخ خود ، مسیر کاروان امام حسین(ع) را ملاحظه فرمایید.

اللَّهُمَّ اجـعل مَحیای محیا محمَّدٍ و آل محمد و مَمَاتی مَمَات مُحمَد و آل مُحَمَد.

۱۲ آبان ۹۳ ، ۱۸:۰۲ محی الدین قنبری
آدرس و نام اثری که ابیات را از آن نقل کرده اید بیاورید. برای مثال» عطار، مصیبت نامه، ... .
نقشه ای را هم دیروز روزنامه همشهری برای کربلا زده بود می توانید آن را هم بیفزایید.
متشکرم.
پاسخ:
با سلام
نظرات ارزنده شما استاد گرامی در مورد مطالب این پست اعمال گردید.
التماس دعا