عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات
     دکتر سید محمدرضابهشتی استاد فلسفه دانشگاه تهران وفرزند شهیددکتر بهشتی درمراسم شب تاسوعای حسینی گفت بسیارتلاش شد که چهره این قیام مخدوش شود.مگرنگفتندحسین (ع)خارجی بود؟مگرنگفتند دیگران رابه فتنه انداخته ؟مگر نگفتند حسین (ع)می خواست قدرت رادردست بگیرد؟مگرنگفتند آدم ساده دل وساره بینی بود وبه رغم آنکه سابقه پدروبرادرش  رامی دانست .فریب مردم راخوردواین اتفاق ثمره این ساده دلی بود ؟مگردرزمان حرکت وپیش ازآن نبودند عده ای که برخی ازآن خیرخواه هم بودند ومی خواستند حسین (ع) راازاین حرکت منصرف کنند ؟مگر نگفتند حسین (ع)آدم لجوجی بود ؟چرااین همه تلاش برای مخدوش کردن جهره این قیام کارگر نیفتاد ؟چرابه رغم این همه تلاش برای خاموش کردن این شعله .برپاماند وروشن تر شد؟چون ناب بود .
این دعوت .دعوتی به سمت حیات بود .حیات ازفرورفتن درروزمرگی ودلمردگی .حیاتی که بیدارکننده وزنده است .این جاسبقت درایمان است .نه مال و مقام .هدف وسیله راتوجیه نمی کند .متعجبم ازکسانی که به اسم دین وبرای رسیدن به یک هدف مقدس ازوسیله ای استفاده می کنند که با روح دین درتنافض است .با نردبان خلاف نمی توان به پشت بام حقیقت رسید.اگر خلاف اول  انجام شدبرای اصلاح آن هزار خلاف دیگر انجام می شود وحسین (ع) به این سمت قدم بر نمی دارد .
منبع :خیام نامه -نشریه خبری -تحلیلی -شماره 208 -17 آبان 93
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۲
مصطفی نوید پور

نظرات  (۴)

۰۳ آذر ۹۳ ، ۱۹:۳۰ حسن ابوالفضلی
سلام دوست خوب

مطالب را مطالعه کردم منتظر دیدگاهای عرفانی شما هستم

سپاس
باسلام .ازراهنماییهای استاد گرامی بسیار سپاسگزارم .
۲۲ آبان ۹۳ ، ۲۳:۲۶ محی الدین قنبری
جناب نویدپور به جمع نویسندگان عرفان خراسان خوش آمدید.
پاسداشت نکات زیر به بهبود کیفیت کارتان کمک می کند:
- مطالب در راستای اهدافی که در صفحه سایت منتشر می شود باشد.
(عرفان، مقولات باطنی، زیبایی و مسائل دانشجویان و دانشگاه در گروه عرفان)
- زیبایی و درستی نوشته خود را تأمین کنید.
- پاسخگوی نظرات داده شده باشید.
- برخی مطالب به قلم خودتان باشد.
باز هم از حضورتان سپاسگزارم؛ شاد و موفق باشید.
۲۲ آبان ۹۳ ، ۲۲:۵۶ انسیه جعفری
سلام به شما همکار گرامی
مطلبتان تلنگری بود برای بسیاری از ارزشهایی که امروز رو به زوال است.
باتشکر