عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

از غزنین تا خراسان...

يكشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۳، ۰۵:۰۸ ق.ظ

معرفی اجمالی دو شاعر بزرگ و هم عصر که در قرن ششم هجری قمری می‌زیستند، به‌منظور اشنایی با برخی وجوه مشترک زندگی ایشان:

1. ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی ملقب به حکیم سنایی که در سال 459 ه.ق در شهر غزنین پا به عرصه‌ هستی نهاد، و در سال529 در همان جا در گذشت تخلص او سنایی است ولی در دیوان او ابیاتی به چشم می‌خورد که در آن سنایی خود را "حسن" خوانده است!

حسن اندر حسن اندر حسنم .........تو حسن خلق و حسن بنده حسن



 او‌ در آغاز جوانی،‌ شاعری‌ درباری‌ و مداح‌ مسعود بن‌ ابراهیم‌ غزنوی‌ و بهرام‌ شاه‌ بن‌ مسعود بود. ولی‌ بعد‌ از سفر به‌ خراسان‌ و اقامت‌ چند ساله‌ در این‌ شهر‌ و نشست و برخاست با مشایخ‌ تصوف،‌ در منش، دیدگاه و سمت‌گیری اجتماعی وی دگرگونی ژرفی پدید آمد. از دربار بریده و به دادخواهی مردم برخاست، بر شریعت مداران و زاهدان ریایی شوریده و به عرفان عاشقانه روی آورد.


دین را حرمی است در خراسان .....دشوار تو را به محشر آسان

همواره رهش مسیر حاجت............پیوسته درش مُشیر غفران

 

2. سید حسن ملقب به اشرف الدین و متخلص به «حسن»، فرزند محمد حسینی غزنوی مقیم غزنین و یکی از نامبردارترین فصحای بزرگ و دانشمند اواسط قرن ششم هجریست و حکایات مربوط به احوال او به دوره‌ای از عمر او در سنوات 511 تا 555 ه.ق بازمیگردد. وی نزد پادشاهان غزنوی و سلجوقی به ویژه بهرام شاه و سنجر شاه عزت و احترامی تمام داشته و از نزدیکان ایشان شمرده می‌شد. سید حسن سال‌های پایانی عمر خود را در خراسان گذرانید و در سال 565ه.ق در قریه آزادوار از توابع جوین درگذشت البته برخی معتقدند که او در  همان غزنین درگذشته است.


نسیمی که به من بوی خراسان آرد. چون دم عیسی در کالبدم جان آرد

دل مجروح مرا مرهم راحت سازد.............جان پردرد مرا مایه درمان آرد


گرچه سید حسن التفاتی به سرودن غزل نداشت ولی غزلیاتی که از او برجای مانده است در نوع خود بسیار زیبا و دلکش هستند، که در بخش پیشین نمونه‌ای از این غزل در کنار غزلی مشابه از سنایی درج گردید.

-------------------------

رک.به:

-اقبال، عباس. (1313 )، اطلاعاتی چند در باب سید حسن غزنوی، مجله ارمغان : ش 156 (81 -90)

-نایل؛ (1340)؛ سید حسن اشرف غزنوی مجل آریانا:ش 222 (23 -30)

-سایت ویکی‌پدیا و مردان پارس http://www.persian-man.ir