عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

استاد جلال الدین آشتیانی: آموزش و مردم

سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۸:۱۶ ب.ظ

    از مرحوم استاد سید جلال الدین آشتیانی، مقدمه ای مفصل (67 صفحه) و دقیق و البته به تعبیر فروتنانه خودشان «مقدمه ناچیز و بر سبیل ارتجال و با عجله» در ابتدای کتاب شکوه شمس در عرفان عملی و نکته هایی پیرامون جناب مولوی و مثنوی عزیز آمده که بسیار قابل استفاده است. از باب تشویق دوستان و تنبیه همگان این قطعه از پایان این مقدمه تقدیم می شود:

    «استاد محقق آقای آقا میرزا ابوالحسن قزوینی (فیلسوف و عارف مشهور از تلامیذ آخوند نوری) ایام تعطیل از جمله ایام مبارکه ی صیام «مثنوی» درس می داد. او سلطه ای عظیم به عرفانیات داشت. اگر غیر اهل،‌ سرزده وارد مجلس می شد شروع به تفسیر آیه ای از آیات قرآن می نمود و می گفت،‌ ما تفسیر آخوند ملا محمد بلخی تدریس می کنیم.

    هندی ها بیش از صد و پنجاه شرح و تعلیق بر مثنوی نوشته اند. نظام آموزشی مطلوب جوابگوی نیازهای حیاتی کشورها می باشد «ره چنان رو که رهروان رفتند» و ضعف و قوت نظام آموزشی حکایت از لیاقت مردم کشورها می نماید.

   حقیر شرحی مبسوط بر مثنوی دیدم و افسوس می خورم که چرا محیط ما این اندازه انحطاط دارد. چاپ و فروش این قسم شرح ها دلالت بر تنزل عجیب علمی می نماید.

   گاهی کتاب به اندازه ای خارج از موضوع و محمول است که محتاج به جرح و تهجین و تثریب نمی باشد و ناشر جز به منفعت خود فکر نمی کند و نااهل نیز از گفتار دست نمی کشد. ... اساتید یکی پس لز دیگری می روند و کسی جای آنها را نمی گیرد. استاد همایی و استاد بدیع الزمان با کوشش و تحصیل و مطالعه به مقام ارجمند رسیدند. اساتید بزرگی همانند آقای دکتر زرین کوب و آقای دکتر یوسفی و آقای دکتر باستانی پاریزی دوران بازنشستگی را می گذرانند و به تحقیقات خود ادامه می دهند و حقیر باور ندارد که کسی در حد آنها برسد.

سید جلال الدین آشتیانی، فروردین 1367 خورشیدی» *

-          - امروز همه این اساتید بزرگ درگذشته اند و چه خوب که رفتند و نمی بینند چه بر سر آموزش و فرهنگ آمده است!

فرشته رست به علم و بهیمه رست به جهل

میان دو به تنازع بماند مردم زاد! (مولوی، مثنوی، د 2، ب 9696)


      *   شیمل، آن ماری، شکوه شمس، ترجمه حسن لاهوتی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ ششم، 1389، ص نود و سه و نود و چهار.

*


*

نظرات  (۲)

۰۱ آذر ۹۳ ، ۰۵:۳۶ انسیه جعفری
سلام به شما استاد ارجمندم

اِنَّ اللّهَ لایُخلِی اَرْضَهُ مَنْ حُجَّهِ طَرْفَهَ عَیْنٍ ، اِمّا ظاهِرٌ وَ اِمّا باطِن
زمانی دغدغه نداشتن چون مولوی و حافظ ها بود
حالا غم نبود محققین آنان را داریم
خدا رحم کند بر دغدغه های آینده مان و آیندگان