عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

خدا، عشق و جهنم ...!؟

چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۳، ۰۷:۰۶ ب.ظ

در فضای مجازی از زبان پاپ فرانسیس شایع شد که گفته است:«کلیسای کاتولیک دیگر به جهنم معتقد نیست؛ زیرا این مسئله با عشق خداوندی تعارض دارد و آدم و حوا داستانی بیش نیستند.. ما با تفکر و دعا فهم جدیدی از برخی از عقاید به دست آوردیم؛ کلیسا دیگر به جهنم اعتقادی ندارد، زیرا اعتقاد به این مسئله، عشق الهی را زیر سؤال خواهد برد، همچنین خداوند قاضی نیست؛ بلکه دوستدار بشریت است.. خداوند قصد محکومیت کسی را ندارد! علاوه بر داستان آدم و حوا تنها یک اسطوره است و جهنم تنها کنایه ای از روح تنها است»

صرف نظر از صحت و سقم این انتساب، سؤال رایجی مطرح است و آن این که اگر خدای رحمان و رحیم به بندگان خود عشق می­ ورزد تا بدان جا که از قول او فرمودند: «لو علم المدبرون کیف اشتیاقی بهم لماتوا شوقاً» اگر گریزندگان از من – خدا – بدانند که چقدر بدان­ ها مشتاقم از شوق، هر آینه خواهند مُرد، فلسفه­ ی «جهنم» چیست؟ آیا می­ توان آن را به یک سمبل و نماد تفسیر کرد؟

پاسخی که علما و عرفای اسلامی به این سؤال داده­ اند این است که بین «رحمت رحمانیه» و «رحمت رحیمیه» تفاوتی است از جنس عموم و خصوص مطلق. به عبارتی رحمت رحیمیه در مقابل عذاب الهی قرار دارد و هرگز با آن جمع نمی­ شود ولی رحمت رحمانیه، هم شامل رحمت رحیمیه می­ شود و هم شامل مقابل آن یعنی غضب و عذاب الهی. در مقام تشبیه مانند پدر و مادری که با فرزند خود دو گونه رفتار می­ کنند گاهی تشویق و گاهی تنبیه، این تشویق همان رحمت رحیمیه است که با تنبیه جمع نمی­ شود – یعنی نمی­ توان هم ­زمان تشویق کرد و هم تنبیه - ولی اگر انسان بصیر به دیده­ ی بصیرت بنگرد می­ بیند که باطن همین تنبیه و تأدیب نیز چیزی جز رحمت نیست. پس رحمت رحمانیه گسترده­ تر است و همه­ ی هستی حتی جهنم را هم در برمی­ گیرد.

ملاصدرا در ج9 از اسفار اربعه ص357 از ابن­ عربی نقل می­ کند که بر اساس آیه­ ی شریفه­ ی «الرحمن علی العرش استوی»، استواء رحمان – به اسم رحمان توجه شود -  با دو قدم بوده است، قدمی را بهشت و دیگری را جهنم می­ گویند.

البته برخی از عرفا تعابیری دارند که شاید به گونه ­ای قابل تأمل باشد، آن­ها می­ گویند حتی کسانی که قرآن به آن­ها وعده­ ی خلود در آتش را داده است، بعد از سیر مراحلی از نقمت و سختی، عذاب برای آن ­ها عذب و گوارا می­ شود چرا که غبار و پرده­ ی غفلت­ از آن­ها زدوده شده و جمال یار را به نظاره می­ نشینند و در این حال مانند معشوقی هستند که عاشق در مقام معاشقه به او سیلی می­ زند در این­ جا اگر چه درد هست ولی دردی است گوارا. (نقل از ملاصدرا، اسفار، ج9، ص361)


موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۲
فردین جمشیدی مهر

جهنم

پاپ

کلیسای کاتولیک

کیفر

نظرات  (۵)

با سلام خدمت دکتر جمشیدی مهر
شما استاد ما هستید و اگر در حضور بزرگانی چون شما، دکتر قنبری و دکتر عباسی، جسارت کرده و ابراز نظر میکنیم نه از باب کمال علمی و عملی بلکه مینویسیم تا نقص هایمان را عریان ساخته و به یاری شما در جهت رفع آن بر آییم.
پاسخ:
سلام
البته این از بزرگواری شماست.
۱۳ آذر ۹۳ ، ۰۰:۰۰ انسیه جعفری
سلام جناب آقای دکتر
ضمن خوش آمد گویی و مطلب ارزشمندتان
نقدی بر نظریه کلیسای کاتولیک
در پاسخ به خود کلیسای کاتولیک باید گفت جهنم بر دو نوع است 1- عذاب جسمانی که متعلق به افراد عام و سطح پایین است2- عذاب روحانی که نشات گرفته از فراق و دوری از محبوب است و کلیسای کاتولیک با توجه به مقام و مرتبه خود نوع اول را برای خود شایسته دانسته است به همین خاطر در مقام انکار آن برآمده است.
و اما عشق اسطوره ای که برای آدم و حوا عنوان نموده است باید گفت چگونه دم از عشق الهی می زند که لازمه آن عشق مجازی است و پل عشق مجازی آدم و حوا را با اسطوره سازی خراب نموده و عشق الهی را بنا می کند کسی که عشق اول را تجربه نکرده چکونه می تواند عشق الهی را لمس نماید و این باز هم برمی گرد به نقایص خودشان که هر چه را ندارد در مقام انکار آن بر می آیند.
پاسخ:
با سلام
از لطف همه ی دوستان سپاسگزاری می کنم. حقیقتش تو این مدت که با وبلاگ عرفان خراسان توسط خواهر فاضله ص فدوی آشنا شدم، نه از نظر علمی و نه از نظر هنری در خودم نمیدیدم که مطلبی رو پست کنم ولی چون امر کرده بودند، من هم از باب اطاعت، نسبت به این کار اقدام کردم. به هر حال دوست دارم بیشتر استفاده کنم. برای همه ی دوستان محترم خصوصاً استاد قنبری بزرگوار که به خوبی وبلاگ رو مدیریت می کنن، آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.
شاگرد همه ی شما
ف جمشیدی
سلام . من هم خوش آمد میگم بهتون
+ موفق وسرشار از شادی و آرامش باشین :)
۱۲ آذر ۹۳ ، ۲۳:۰۵ محی الدین قنبری
لطف کردید آقای دکتر!
انتخاب و تحلیل خردمندانه ای بود. خبر را هم سایت شفقنا (خبرگزاری بین المللی شیعه) ترجمه کرده بود.
سپاسگزاریم.
به جمع نویسندگان عرفان خراسان خوش آمدید!