عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

سهراب سپهری؛ عارف مدرن

يكشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۰۳:۲۴ ق.ظ

سهراب سپهری (۱۳۰۷ کاشان–۱۳۵۹ تهران) از چهره‌های معنوی قرن بیستم است که دکتر سروش دباغ، یکی از مهم‌ترین کسانی است که به معنویت او توجه کرد، و از او به عنوان "عارف مدرن" نام برد، و در هشتم خرداد ماه سال جاری از یکی از مهم‌ترین کتاب‌های خود با عنوان "در سپهر‌ سپهری" با حضور مصطفی ملکیان و نیما افراسیابی رونمایی نمود.




فایل صوتی جلسه رونمایی و نقد و بررسی کتاب "در سپهر سپهری" را می‌توانید از اینجا دریافت نمایید.

در ادامه؛ شعری از سهراب سپهری از کتاب "ما هیچ، ما نگاه"؛ هشتمین و آخرین کتاب از هشت کتاب او، به‌همراه دکلمه‌ای از زنده‌یاد خسرو شکیبایی...

 

"تا انتهای حضور"


شب،
در یک خواب عجیب
رو به‌سمت کلمات
باز خواهد شد
باد چیزی خواهد گفت
سیب خواهد افتاد
روی اوصاف زمین خواهد غلتید.
تا حضور
وطن غایب شب خواهد رفت
سقف یک وهم فرو خواهد ریخت.
چشم،
هوش محزون نباتی را خواه دید،
پیچکی دور تماشای خدا خواهد پیچید
راز سر خواهد رفت
ریشه زهد زمان خواهد پوسید
سر راه ظلمات
لبه صحبت آب
برق خواهد زد
باطن آینه خواهد فهمید
امشب،
ساقه معنی را
وزش دوست تکان خواهد داد
بهت پرپر خواهد شد
ته شب یک حشره
قسمت خرم تنهایی را
تجربه خواهد کرد
داخل واژه صبح
صبح خواهد شد.



دریافت دکلمه "تا انتظار ظهور" از زنده یاد خسرو شکیبایی

نظرات  (۲)

۱۶ آذر ۹۳ ، ۰۷:۱۰ محی الدین قنبری
ممنون از مطلب خوب و انتخاب متناسب تصویر و صدا بسیار خوب بود.
آقای دکتر سروش دباغ اگر آخرین نفر نباشند نخستین نفری نیستند که به عرفانی بودن سهراب توجه داشته اند. نمی دانم شما این را دریافته اید یا ایشان این ادعا را کرده اند؟! به نظرم سال 1384 بود که یکی از همکلاسهای ما در مقطع دکتری کتابی دو جلدی در شرح ادبی عرفانی آثار سهراب به چاپ و نشر رساند.

یاد سهراب یاد زیبایی است؛ دوستان می دانند که در زمانی که برخی وظیفه شاعر را کار سیاسی و مسءولیت اجتماعی می دانستند، برخی همچون شاملو و بسیاری دیگر سهراب راعارف گوشه نشینی که فهم درستی از جامعه و ... ندارد می شمردند.
بد نیست انعکاس و بازنمایی سهراب را در چشم دیگران در پستی دیگر گزارش دهید با عرفان پیوند دارد.
خیلی خوب بود؛ متشکرم.
پاسخ:
از لطف شما سپاسگزارم.عبارت مذکور اصلاح شد.
البته "در سپهر سپهری" اولین کتاب دکتر دباغ در خصوص سهراب سپهری نبوده است. ولی در خصوص عبارت "نخستین کسی که به معنویت سهراب سپهری پرداخت" ، من از صحبت آقای ملکیان که در این جلسه ایراد فرمودند که "اما شک نیست که نخستین کسی که به جد به معنویت سپهری توجه کرد، ولو از او به عنوان یک عارف مدرن نام برد، دکتر دباغ بود." چنین برداشتی نمودم.متن کامل این گزارش در این آدرس http://cgie.org.ir/fa/news/23477 آمده است.
انشالله قصدم بر این است که در خصوص خیام و سهراب پست های بیشتری را قرار دهم،
.
ممنون از توجه شما.
چه انتخاب قشنگی..
شنیدن این سوره زمینی ازسهراب هم خالی از لطف نیست:

http://s1.picofile.com/file/7563693010/%D8%A8%D9%87_%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B4%D8%A7_%D8%B3%D9%88%DA%AF%D9%86%D8%AF_%D8%B3%D9%87%D8%B1%D8%A7%D8%A8_%D8%B3%D9%BE%D9%87%D8%B1%DB%8C_%D8%AF%DA%A9%D9%84%D9%85%D9%87_%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86.mp3.html
پاسخ:
ممنون، امیدوارم در پستی جداگانه مطالب مورد نظر خود را درباره سهراب درج کنید تا استفاده کنیم.