عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

 

بعداز توصیف موقعیت مکانی غار در دو بخش قبلی،دراین قسمت جهت کسب اطلاعاتی مستند در این‌باره به سراغ محقق و پژوهشگر و نیشابور‌‌شناس ارزشمند شهرمان جناب استاد نظریان رفتم. ایشان که درحال حاضر مشغول به مطالعات گسترده درزمینه تاریخ ادیان و بررسی جغرافیای گذشته نیشابور می‌باشند وقت ارزشمند خودرا دراختیارم نهادند و طی مصاحبه‌ای به سوالاتم در این زمینه پاسخ گفتند، ضمن تشکر از ایشان توجه شما را به متن این مصاحبه جلب می‌نمایم.

جناب استاد شناخت شما ازشخصیت ابراهیم ادهم تا چه حدی است؟لطفا بیان فرمایید:

ابرهیم ادهم متولد سال 100تا110هجری دربلخ می باشد که بنا به روایتهای مختلف از پادشاهی به زهد می رسدوبه قصد مکه حدودا سال130تا131هجری از بلخ خارج می شود.اندیشه های اورا غالبا مرتبط با آداب بودایی میدانند یا لااقل رگه هایی ازآداب بودایی را دراعتقادات او می توان مشاهده کرد که شاید یکی از دلایل آن خود بلخ است که یکی از مراکز آئین بودایی بوده به حدی که در قرن 7 میلادی دربلخ 100صومعه و3000راهب بودایی وجود داشته است.

آیا برای ورود اوبه نیشابورو اقامتش دراین شهر دلایلی مستند وجود دارد؟

دلایل مستندکه خیر،زیرا در منابع این مسأله بیان نشده ولی شایدبه این دلیل که نیشابوردر مسیر جاده ابریشم قرارداشته ویکی ازشهرهای محوری شرق ایران به شمار میامده است پس ناگزیر به عبور ازاین شهر بوده و بنا برقول عطارمدت اقامت او 9سال است که شایداین مدت به دلیل شرایط اقلیمی این شهر بوده است.وی تمام این مدت را در غار کنونی زندگی و عبادت کرده است وسرانجام به دلیل اینکه مردم به عنوان تبرک به او مراجعه می کنند ترک غار می کند به مکه میرودوبنا برروایاتی در آنجا با امام جعفر صادق (ع)دیدارمی کندوسپس به بغدادوشام میرودوسرانجام در یکی ازغزوه ها که بین مسلمانان و رومی ها در می گیردبیمار شده وفوت میکندودرجبله شام مدفون می گردد که وفات او درسال161هجری ثبت شده است.

درمورد غارو مقبره موجود چه اطلاعاتی دارید؟

مقبره که ابتدا به عنوان نمادی درآنجا ساخته شده ومشخص نیست که ساختش توسط چه کسانی انجام شده است .سپس با گذشت زمان باعث ایجاد این اعتقاد شده که ابراهیم ادهم درآنجا مدفون می باشد و برهمین اساس تغییراتی در سنگ آرامگاه و شکل آن نیز ایجاد گردیده است که در اصل کسی در آنجا مدفون نمی باشد.واما غارکه سال گذشته با تلاشهای بنده وهمکاری میراث فرهنگی ثبت آثار میراث فرهنگی گردیدوقرار شده است فعلا تابلویی جهت هدایت گردشگران نصب شودوامید که در معرفی آن به عنوان یکی ازجاذبه های گردشگری نیشابور تلاشهای اساسی انجام گیرد.

این غار تاکنون محل زیارت شخصیتهایی از جمله ابوسعیدابی الخیر وابن سینا که ماجرای ملاقات این دو در نیشابور در کتاب اسرارالتوحید نیز آمده است .شخصیت بعدی شیخ حسن جوری رهبر فکری سربداران که اصالتا نیشابوری هم بوده است مدتی را در غار گذرانده است و شخصیت معاصر مرحوم دکتر علی شریعتی که شبی به منزل ما آمدواز من خواست با ایشان به غار بروم وآن شب را با هم درآنجا بگذرانیم و من بنا به دلائلی دوست مرحومم را همراه ایشان کردم و آنها یک شب درغار اقامت داشتندو اما طبق اعتقادات مردم محلی در قدیم در این غار کراماتی نیز مشاهده میگردیده است.

در پایان از شما استاد عزیز تشکر میکنم که وقت خودو اطلاعات گرانبهایتان را در اختیار ما نهادید.

سخن پایانی استاد نظریان:

به دانشجویان رشته عرفان توصیه میکنم فرصت را مغتنم شمرده واز محضر استادان ارزشمندو عزیزاین رشته نهایت استفاده را ببرند.

 

نظرات  (۸)

مصاحبه بسیار جالبی بود.تشکر از زحمات شما در شناسایی بزرگان نیشابور. اجرکم عند الله.
۱۹ آذر ۹۳ ، ۱۹:۰۲ فردین جمشیدی مهر
سلام...
بنده هم به سهم ناچیز خود، از زحمات حضرتعالی سپاسگزاری می کنم...
پاسخ:
با سلام خدمت شما استاد گرامی
بسی مایه مباهات است بذل توجه شما
سپاس

۱۸ آذر ۹۳ ، ۲۲:۵۷ ارکنازرداد
سلام دوست خوبم مصاحبه بسیار جالب وجذابی بود وازارزش خیلی بالایی برخوردار است امیدوارم همیشه موفق باشید
پاسخ:
سلام 
سپاس ازتوجه شما دوست عزیزم
موفق باشید
خیلی منتظر این پستتون بودم.. سپاس وخسته نباشید
پاسخ:
متشکرم از همراهی شما دوست عزیز
۱۸ آذر ۹۳ ، ۰۳:۵۳ محی الدین قنبری
بسیار عالی بود.
چقدر خوشحال شدم که تصویر و بیان متین استاد حسن نظریان را دیدم. خداوند ایشان را برای مردم خراسان سلامت و شاد بدارد.
توجه بفرمایید که نام هر شخص که در مطلبتان می آید دست کم در بار اول باید به صورت کامل ذکر شود. (استاد حسن نظریان)
کارتان خیلی خوب بود وبهتر از این هم خواهد شد.
شاد و پیروز باشید.
پاسخ:
با سلام وسپاس از لطف شما استاد عزیزم
از توجه وتشویق شما بی نهایت سپاسگذارم ،نتیجه کارم حاصل راهنمایی های ارزنده شماست.
شاد وسلامت باشید.
۱۸ آذر ۹۳ ، ۰۰:۳۱ محسن شرفی
با سلام
پشتکار و علاقه شما برای معرفی نمایی از این عارف زاهد ،ستودنی است.
موفق و سلامت باشید.

پاسخ:
سپاس از همراهی شما
شاد باشید
۱۸ آذر ۹۳ ، ۰۰:۲۷ عفت اکبری
دوست و همکار عزیز
از مطلب زیبا و جالبتان بهره بردیم. امیدوارم همچنان شاهد تلاش شما در شناساندن خاک عارف پرورمان باشیم.
سربلند و پایدار باشید.
پاسخ:
انشاالله به لطف خداوند وهمراهی شما دوستان
بسیار عالی، ممنون از شما
حقیقتا که انگیزه و پشتکار شما رونق بخش این محفل دوستانه است.
منتظر مصاحبه‌های بعدی شما هستیم!

موفق باشید
پاسخ:
با تشکر ازدلگرمی شما دوست عزیزم