عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام بر شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه دانشجویان گروه عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

دبیر سایت: دکتر محی الدین قنبری

* سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- با هر کمالت اندکی آشفتگی خوش است
هر چند عقل کل شده ای بی جنون مباش. (عبدالقادر بیدل دهلوی)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات


به لطف حضرت لطیف، جناب آقای دکتر فردین جمشیدی مهر، توجهی خردمدار داشتند ناظر بر راهبرد و رویکرد سایت عرفان خراسان و نکته هایی دیگر در این باره. نوشته این بنده تنها به جهت سپاسگزاری و وجوب پاسخ به نیکخواهی ایشان است و این گفتگو باقی است.

اصلی ترین مخاطب این سایت، دانشجویان عزیز گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابورند و موضوع و هدف سایت در کمترین عبارت در صفحه نخست درج شده است. موضوع این کار، پندارها و پدیدارهای باطنی هستند؛ هر آنچه که از جنس رازوری و رمز و باطن گرایی باشد. دامنه این تلقی گسترده است و هدف ما این بود که همه دانشجویان با گرایشهای مختلفی که دارند فرصت و مجال حضور در این کار را داشته باشند.

خراسانی بودن این سایت یکی از جهت اهلیت اکثر نویسندگان آن و یا زیست و حضور آنها در خراسان است. طبیعی خواهد بود که از مقولات باطنی هر چه که به خراسان در پهنه های گوناگون زمانی- مکانی (1) که همه دوستان متوجه تغییرات آن در ادوار تاریخ هستند اولویت خواهد داشت و پردازش به غیر آن به لحاظ منطقی به مثابه مقدمات و حواشی آن ذیل آشنایی با باطنی گری و رازوری مطرح می شود. این مقدمات مستلزم انکار عقل که نیست، چه بسا مفید فایده هم باشد. بله مفروض بر اینکه اینها مقدمات و جوانب و حاشیه بر اصل هستند تذکر وارد است که از عرفان خراسان چندان دور نشویم؛ این مدارا و تساهلی که در اندازه زدن یا نزدن این مقدمه و حاشیه عملکرد از جانب دوستان هست به خاطر هدف مهمی که در اینجا از نظر ما دور نیست، بوده است . این هدف آن است که بتوانیم در جمع دوستان شور و شوق دانایی و زیبایی را ایجاد کنیم. آنها عاشق کارشان شوند و این مشکلات بسیاری را حل خواهد کرد و خجستگی هایی فرخنده خواهد داشت.



عاشقی گر زین سر و گر زان سر است

عاقبت ما را بدان شه رهبر است (مثنوی)


پیشنهاد شما بسیار ارزنده است. دوستانی که تمایل به تمرکز و تمحض در زمینه یا موردی خاص دارند باید طرح جامع مطالعه و پژوهش خود را دنبال کنند و این از همان نیمسال نخست تحصیلی با طرح نقشه علمی عرفان به دوستان پیشنهاد و تأکید می شود. برای اینکه این امر، عینی شود و از لطف و حضور آقای دکتر هم که ضرورت این مسئله را یاد آور شدند بتوانیم استفاده بیشتری داشته باشیم، هر یک از دوستان به خصوص دانشجویان ورودی سال 1393 که دامنه مورد نظر مطالعاتی خود را مشخص کردند می توانند در همین جا یا با تماس با ای میل شخصی بنده، دامنه مطالعه و پژوهش خود را مشخص کنند تا برنامه و منابعی برای مطالعه یکایک ایشان پیشنهاد شود.

باز هم از لطف و توجه آقای دکتر جمشیدی مهر کمال سپاسگزاری را دارم و درخواست دارم ما را از قلم خودشان بیشتر بهره مند کنند؛ از جمله نقد خوب ایشان که در مورد سخنان مهدی نصیری در مهرنامه (پیرو سخنان آیت الله سید علی سیستانی درباره فلسفه) منتشر شد را در همین سایت بارگذاری بفرمایند.

شاد و پیروز باشید.


 1. نقشه ها و منابع لازم برای شناخت موقعیت ها و تحولات تاریخی ایران و خراسان در کتابخانه دانشگاه فراهم شده و در معرض دید و دسترس آنان هست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۸
محی الدین قنبری

خراسان

عرفان

عرفان خراسان

نظرات  (۲)

۱۹ آذر ۹۳ ، ۱۸:۴۲ فردین جمشیدی مهر
با سلام
از بزرگواری استاد قنبری و توجه خانم فدوی سپاسگزارم. مطلبی که بنده ارسال کردم صرفا یک ابهام به همراه یک پیشنهاد بود و چه خوب که دوستان در زمینه های مختلف دارای تخصص - هر چند نسبی - می باشند. البته از این نکته هم نباید غقلت کرد که تخصصی کردن بحث ها نه به معنای محدود کردن فرد در یک حوزه و نه به معنای محدودیت ارسال پست است. بلکه تمحض در یک حوزه ی خاص، اطمینان به نوشته ها را بیشتر می کند تا زمانی که مطالعه ای گزینشی و گذرا از یک متن محقق شده است. بازم ممنونم
با تشکر از شما...
در خصوص موضوع آخر،
در طی هر ترم یک دانشجوی عرفان دانشگاه آزاد نیشابور با توجه به سرفصل ها، مطالعات و تحقیقات مختلفی را انجام داده و خواه ناخواه در زمینه های مختلف ورزیده می شود و در کنار این تحقیقات کلاسی، فعالیت های خارج از دانشگاه هم دارد. اگر از مطالب درج شده در سایت آماری تهیه شود مشخص خواهد شد که هر نویسنده به چه حوزه هایی علاقمند است و در آن تخصص نسبی دارد .به نظر بنده محدود کردن فرد به یک حوزه او را از رشد در حوزه هایی که مورد علاقه اوست و در آن فعالیت هایی داشته باز میدارد.
با وجود تمام احترامی که برای صحبت شما استاد عزیزم قایلم ولی تجربه شخصی در دوره پیشین تحصیلم به من آموخت که دانشجو نباید به پایانامه اش محدود شود.

بخاطر طولانی شدن صحبت از شما عذرخواهی میکنم.
پاسخ:
بله من هم مطابق با نظر آقای دکتر جمشیدی مهر و آنچه که در دانشگاه تهران و پژوهشگاههای دیگر معمول است با تعمّق پژوهشگر در دامنه ای خاص، حداکثر در دو زمینه، موافقم. این به معنای حصر مطالعه در فرد نیست؛ مسئله آن است که با توجه به محدودیت منابع و زمان چگونه می توان بهره ی بیشتری از زندگی یک پژوهشگر برد.
اختیار دارید و از محبتتان سپاسگزارم.