عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

عرفان برای کودکان...

جمعه, ۲۱ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۳۹ ب.ظ

دکتر عرفان نظر آهاری یکی از معدود نویسندگانی است که در حوزه ادبیات عرفانی کودک و نوجوان فعالیت داشته و مجموعه آثار ایشان، از جمله آثار موفق کودک و نوجوان به شمار می‌آید که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است.

امید است که عرفان پژوهان بیشتری، با توجه به نیازهای امروز کشور ما، به فعالیت در حوزه کودک و نوجوان بپردازند تا نسل آینده از همان آغاز کودکی با سیر و سلوک الی الله  آشنا شود. به همین منظور بخشی با عنوان عرفان و کودکان، به موضوعات سایت افزوده می‌شود.



در ادامه قطعه‌ای از کتاب "پیامبری از کنار خانه ما رد شد"، نوشته عرفان نظرآهاری:

 

"قطاری به مقصد خدا"

"قطاری که به مقصد خدا می‌رفت، لختی در ایستگاه دنیا توقف کرد و پیامبر رو به جهان کرد و گفت: مقصد ما خداست. کیست که با ما سفر کند؟ کیست که رنج و عشق را توأمان بخواهد؟ کیست که باور کند دنیا تنها ایستگاهی است تنها برای گذشتن؟

قرنها گذشت اما از بی‌شمار آدمیان جز اندکی بر آن قطار سوار نشدند.

از جهان تا خدا هزار ایستگاه بود. در هر ایستگاه که قطار می‌ایستاد کسی کم می‌شد. قطار می‌گذشت و سبک می‌شد. زیرا سبکی قانون خداست.

قطاری که به مقصد خدا می‌رفت، به ایستگاه بهشت رسید. پیامبر گفت: اینجا بهشت است. مسافران بهشتی پیاده شوند، اما اینجا ایستگاه آخرین نیست.

مسافرانی که پیاده شدند، بهشتی شدند. اما اندکی، باز هم ماندند، قطار دوباره راه افتاد و بهشت جا ماند. آنگاه خدا رو به مسافرانش کرد و گفت: درود بر شما، راز من همین بود. آن که مرا می‌خواهد، در ایستگاه بهشت پیاده نخواهد شد.

و آن هنگام که قطار به ایستگاه آخر رسید، دیگر نه قطاری بود و نه مسافری و نه پیامبری"1


 -----------------------

1. نظر آهاری، عرفان، پیامبری از کنار خانه ما رد شد، چاپ ششم، تهران، انتشارات صابرین، 1387، ص 23-26.

نظرات  (۵)

۲۵ آذر ۹۳ ، ۱۳:۲۳ انسیه جعفری
سلام به دوست خوبمان خانم/ آقای شاهد
ضمن خرسندی از پیوستن شما به جمع دوستان خوب عرفان
دوست عزیز بکار بردن اصطلاح کودک باهوش برای مفاهیم عرفانی صحیح نیست به نظر بنده مسائل عرفانی ومعنوی در حوزه قلب انسان قرار میگیره نه عقل ومنطق!!(جایگاه خدا فقط در دل است واگر دل نباشد انسان جمادی بیش نیست)
مطلب قشنگی است ولی نمی دانم چرا ما هر وقت می خواهیم مفاهیم دینی و عرفانی را به کودکان هم بگوییم با نثری سنگین و سخت بیان می کنیم. باید توجه داشته باشیم که این مفاهیم بلند بالای عرفانی را برای جه طیفی از جامعه (از لحاظ اجتماعی و فرهنگی و سن!) می خواهیم بیان کنیم.
مطلبی را که دکتر نظرآهاری بیان کرده اند بسیار زیبا و متین است اما به نظر من با این نثر سنگین قابل فهم برای کودکان با سطح معمولی (و نه باهوش) نیست.
در روش شناسی دینی ما (به عنوان مسلمان) هنوز در اول راه هستیم و باید تلاش کنیم که مفاهیم سنگین را در قالبی زیبا اما ساده بیان کنیم.
در مسیحیت و دیگر ادیان الهی و غیر الهی در این زمینه کارهای بسیار تاثیر گذاری شده است که باید روش شناسی تبلیغ دین را از آنها بیاموزیم.
پاسخ:
ممنون از شما...
نثر سنگین!!!
متنی که از خانم دکتر قرار داده شده است فقط جهت ارائه نمونه کار ایشان می باشد و البته برای کودک و نوجوان امروزی هم کاملا قابل فهم است که رسیدن به خدا را جایگزین بهشت کنیم! 
البته قصد ما تبلیغ دین نمی باشد تنها آموزش الفبای عرفان  به کودک و نوجوان است، در پست های بعدی با اهداف این بخش ییشتر آشنا می شوید.
در خصوص دامنه سنی هم، چون نمی توان بطور مطلق مرز میان کودکی و نوجوانی را مشخص کرد بازه هفت تا پانزده سال در این بخش مد نظر است.
۲۲ آذر ۹۳ ، ۰۸:۲۷ مهناز مظفری
سلام
تشکر میکنم ازاین مطلب زیبا همیشه با خواندن اثار زیبای خانم نظر اهاری غرق لذت ومعرفت شده ام.
۲۱ آذر ۹۳ ، ۲۲:۰۸ فردین جمشیدی مهر
با سلام
بله به نظر می رسه که افزودن این بخش، ضرورت داشته باشه. موفق باشید
پاسخ:
متشکرم
۲۱ آذر ۹۳ ، ۲۰:۵۱ محسن شرفی
سلام
درود بر شما می شود معانی بلند عرفانی همچون فنا فی الله را در قالب قطعه ای ریخت و همه را مجذوب سحر کلمات نمود.
پاسخ:
سلام
ممنون از توجه شما