یا قتیل العبرات
السَّلام علی الحسین المظلوم الشهید
السَّلام علی أسیر الکربات و قتیل العبرات
درست است که در مکتب سیاسی شیعه ، قله های صبر و استقامتی همچون امام حسن علیه السلام وجود دارد که اقتضای زمانش صبر بود برای رُخ نشان دادن نفاق بر عوام ؛ اما با ظهور و علنی شدن دوباره جهالت ، کفر ، نفاق و ... امام حسین علیه السلام ، دست به اقدامی زد که جهانیان را تا أبد متحیر و مجذوب خویش ساخت.
قیام او نه یک قیام معمولی که قیامی با کل وجود ، با تمام جان و مال و اهل و در یک کلام با تمام هستیش بود.
و اکنون پس از گذشت هزار و اندی سال ؛ اربعین ، تکرار همان عاشوراست. غبار فتنههایی که در عاشورا به هوا خاست و نگذاشت حق دیده شود (و همان شد که میخواستند) اکنون فروکش نموده و امروز حقیقت با تمام وجودش خودنمایی میکند.
بعد از شهادت امام حسین علیه السلام سخنانی از معصومین علیه السلام برای تبیین قیام ذکر شده است تا گذشت روزگار و امیال زمانیان نتواند گرد فراموشی بر آن بپاشاند.بیتردید کربلا برای همیشه قلب تپنده تشیع باقی خواهد ماند.
زیارت اربعین در این میان از جایگاه والایی برخوردار است چرا که با توجه به مضامین عالیش میتوان آن را شناسنامه تشیع ، اساسنامه مکتب جعفری و جلوه اندیشههای سیاسی تشیع دانست.
و حال قسمتهایی از زیارت اربعین را زمزمه میکنیم:
- او برگزیده و ولی خدا بود.
- شهادت ، کرامتی بود که به او اعطا شد.
- در خیرخواهی برای مردم و نجات آن ها از جهالت حتی جان خویش را فدا نمود.
- کسانی به شهادت ایشان اقدام نمودند که فریب دنیا را خوردند و آن را به پستترین بها فروختند.
- کسانی که خود را در چاه هوا و هوس انداختند گرفتار خشم خدا و رسولش شدند.
- مسببان این حادثه اهل شقاق و نفاق بودند.
- شهادت میدهم که تو امین خدا و پسر امین خدا بودی.
- شما سعادتمندانه زندگی کردید و سعادتمندانه به شهادت رسیدید.
- تو به عهد الهی وفا نمودی و در راه خدا جهاد نمودی تا به مقام یقین رسیدی.
- لعنت الهی نه تنها بر کسانی است که در آن شرکت کردند بلکه شامل کسانی که به این کار راضی هستند نیز میشود.(تولی و تبری)
- تو نور پاکی از نسل پدرانت هستی که جاهلیت دوباره ،شما را آلوده نکرد.
- شما کلمه تقوی و عروة الوثقی و حجة خدا بر اهل دنیا هستید.
التماس دعا
امام حسین علیه السلام