عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

جایگاه زن در ادیان چین

دوشنبه, ۱ دی ۱۳۹۳، ۰۸:۰۲ ب.ظ

زن در دیدگاه های کهن چین به دلیل حاکمیت اخلاق مرد سالارانه در جایگاه پست و فروتر از مردان قرار دارد و دودمان خانواده سنتی چین نسبی مردسالارانه داشته است و نقش زنان در محدوده کارهای خانه و بچه داری و به خصوص بزرگ نمودن فرزند پسر خلاصه می شود و زنان با زاد و ولد و پرورش فرزند جایگاه خود را در خانواده تثبت می کنند



 زن به عنوان نیروی یین (نیروهای خاموش، تیره و مسکون طبیعت ) و مردان به عنوان یانگ(نیروهای فعال، روشن، پویا) قلمداد می شوند که مردان با جذب نیرو یین (زنانه) به سمت خود آنها را تغییر ماهیت داده و به نیروی یانگ خود می افزودند مردم چین در دوره های کهن همیشه از وجود نیروی یین و نقش باروری زنان احساس وحشت داشته و سعی می کردند تا طی مراسمی که به نام جشن نمادین کاسه خون بود آثار پست کردار زنان که ناشی از تولد فرزند بود را برطرف نمایند اما نقش زنان در زاد و ولد آنقدر مهم بود که فوت نمودن یک زن قبل از ازدواج و یا قبل از تولد فرزند از نظر اجتماعی و روند طبیعی بسیار خطر ناک محسوب می شد و این زنان فوت شده در حکم ارواح خبیثه بودند و در نتیجه جایگاهی برای آنها در خانواده در نظر گرفته نمی شد و برای آنها مراسم مذهبی تحت عنوان ازدواج أرواح را برگزار می کردند بدین صورت که روح دختر با مردی زنده ازدواج می کرد و در جشن عروسی مدل کاغذی روح دختر را به جای عروس می نشاندند و در انتها لوحه دختر فوت شده را در مزار اجدادی خانواده داماد قرار می دادند این مراسم ازدواج به صورت کاملاً رسمی انجام می شد و داماد در قبال انجام وظایفی که در مقابل خانواده عروس داشت مبالغی را دریافت می نمود و بعد از آنکه روح دختر فوت شده در خانواده داماد جایگاهی می یافت از پریشانی نجات می یافت و داماد آزاد بود تا مجدداً ازدواج نماید این مراسم هنوز هم در تایوان ،هنگ کنگ و توابع آن اجراء می شود یکی دیگر از اقداماتی که باعث بی ارزش نشان دادن وجود زنان است کشتن نوزدان دختر بود که کنفوسیوس رسماً آن را محکوم نمود اما هنوز هم این جنایت در برخی از روستاهای چین صورت می گیرد زیرا تولد نوزاد دختر را نوعی بدبختی قلمداد می کنند تنها وظیفه مهمی که در ادیان چین برای زن وجود دارد نقش او به عنوان کاهنان و شفادهندگان مذهبی است که باعث ثبت جایگاه آنان در جامعه مردسالارانه محسوب می شود پستی و بی ارزشی زن یکی از مشخصه های بارز تاریخ چین بود اما پیام اصلی متون کهن آنان این است که زن با تسلیم شدن و پذیرفتن جایگاه فروتر می تواند براین پستی غلبه نماید.(ص 253 تا 266)


جین هولم و جان بوکر، ترجمه غفاری، علی،" زن در ادیان بزرگ جهان" انتشارات امیرکبیر، 1384،تهران.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۰۱
انسیه جعفری

نظرات  (۲)

۰۲ دی ۹۳ ، ۰۷:۳۶ انسیه غرویان
با تشکر از شما مطلب جالبی بود .
۰۱ دی ۹۳ ، ۲۲:۳۷ صبا فدوی
ممنون، خیلی جالب بود
اگر بتوان بین کشتن و زنده به گور کردن دختران در سنت های گذشته ارتباط برقرار کرد و ریشه اصلی و منشا آن را یافت بسیاری از ابهامات برطرف می شود.
موفق باشید