عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

نظر و تأمل در آیه

يكشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۰۶ ق.ظ

اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ فِیها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فِی زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ کَأَنَّها کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَ لا غَرْبِیَّةٍ یَکادُ زَیْتُها یُضِی‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیم. در مورد آیه نور نظریه های فراوانی ابراز شده است. اما  برای من جالب توجه بود که در کتاب «تفسیر قرآن مجید، برگرفته از آثار امام خمینی» این مطلب آمده است: «در میان مباحث تفسیری امام خمینی، تفسیر آیه نور از مهم ترین آیات و بلکه شاخص ترین آن ها می باشد.» (ج4، ص 413).حال ببینیم آیا این آیه برای ما هم درسی دارد؟

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۸
جواد عباسی

نظرات  (۸)

۳۰ دی ۹۳ ، ۱۸:۳۴ ارکنازرداد
باسلام به استاد گرامی استفاده ازواژه نور دراین آیه شریفه برای این است که چون خداوند پدیدآورنده تمام جهان هستی است وروشنی بخش عالم آفرینش است وتمام آنچه غیر اوست ازبرکت وجود او آشکار است وهمه انوارهستی ازاو نورمی گیردوبه نورذات پاک اومنتهی می شود پس ماانسانهابایدباخواندن قرآن،پیروی ازآیین اسلام واطاعت ازرهنمودهای پیامبران وامامان معصوم که اینهاهمه نوری ازانوارالهی هستند خودرابه دریای نورالهی متصل کنیم.
سلام به استاد خوبم ! به این آیه که نگاه می کنم شعف و هیجان قلبیه زیادی در من ایجاد میشه . همیشه این آیه رو به طرز عجیبی دوست دارم
۳۰ دی ۹۳ ، ۱۵:۰۳ صبا فدوی
با تشکر از شما استاد عزیز
اگر به بیان و بررسی نظر آیت الله خمینی در خصوص این آیه بپردازید ممنون میشوم
۳۰ دی ۹۳ ، ۱۱:۴۴ انسیه غرویان
سلام
به نظر من ارتباطی بین هستی شناسی شیخ اشراق واین آیه شریفه وجود دارد.
با مطالعه اندکی که در اندیشه های شیخ اشراق داشتم به این نتیجه رسیذم که پایه ومبنای آرائ وعقاید شیخ شهاب الدین سهروردی این آیه است.چرا که او خداوند را نور اعظم ونورالانوار میداندوتمام موجودات را اشراقی از نور اعظم میداند.
هر موجودی به اندازه توان وعشق خود به خداوند از این نور پاشی الهی کسب فیض کند واز این نردبان نور بالا رود.
۲۹ دی ۹۳ ، ۰۱:۰۹ انسیه جعفری
سلام به استاد ارجمندم

بگذر از خویش اگر عاشق دلباخته ای
که میان تو و او جز تو کسی حائل نیست
ما دراین ره حجاب خویشتنیم
ور نه روی تو در برابر ماست...

باسپاس فراون
۲۸ دی ۹۳ ، ۲۲:۲۸ حسن ابوالفضلی
با سلام خدمت استاد ارجمند در سوره نور آیه 35 می خوانیم : الله نور السموات و الارض مثل نوره کمشکاة فیها مصباح المصباح فی زجاجة الزجاجة کانها کوکب دری یوقد من شجرة مبارکة زیتونة لا شرقیة و لا غربیة یکاد زیتها یضیء و لو لم تمسسه نار نو ر علی نور یهدی الله لنوره من یشاء و یضرب الله الامثال للناس و الله بکل شیء علیم .

مدتها این آیه ذهن مرا به خود مشغول کرده بود و معنی آیه خوب به ذهنم نمی آمد تا اینکه روزی در یک تعمیر گاه ماشین؛ استاد به شاگردش گفت روشنایی کم است لامپ را روشن کن شاگرد یک لامپ معمولی ماشین رابا سیم آورد تا روشن کند اما استاد به وی گفت نه کله چراغ را بیاور نورش بیشتر است وقتی شاگرد چراغ اتومبیل را آورد و روشن کرد ناگهان این آیه به ذهنم خطور کرد واعجبا دقیقا با آیه مطابق است

چراغ ماشین : المشکاة

لامپ درون چراغ : المصباح

آینه درون چراغ : المصباح فی زجاجة

آینه هرچه شفاف تر باشد نور چراغ بیشتر است : الزجاجة کانها کوکب دری

منبع نور زلال و قوی : یوقد من شجرة مبارکة زیتونة لا شرقیة و لا غربیة یکاد زیتها یضیء و لو لم تمسسه نار

نتیجه : اولا منبع نور قوی ولامپ درون آن و آینه در حد اعلای شفافیت : نور علی نور

این است که می گوییم هرچه زمان بر قران بگذرد شاداب تر و سرزنده تر به نور افشانی در مسیر انسان می پردارد مسلما آیه در پی رساندن این مطلب است : ذات مقدس الهی روشنی بخش جهان آفرینش می باشد و اگر لحظه ای لطف خود را از جهان و موجودات بازگیرد همگی در ظلمت فنا و نیستی فرو می روند اما می توان یک مساله علمی هم از این آیه دریافت نمود آن هم موضوع نور و آینه که از مباحث متاخر علمی است . در حالیکه قران قرنها قبل به سادگی آن را بیان نموده است
۲۸ دی ۹۳ ، ۱۹:۲۳ عفت اکبری
بیا که نور سماوات خاک را آراست
شکوفه نور حقست و درخت چون مشکات
جهان پر از خضر سبزپوش دانی چیست
که جوش کرد ز خاک و درخت آب حیات
ز لامکان برسیدست حور سوی ملک
ز بی‌جهت برسیدست خلد سوی جهات
طیور نعره ارنی همی‌زنند چرا
که طور یافت ربیع و کلیم جان میقات
به باغ آی و قیامت ببین و حشر عیان
که رعد نفخه صور آمد و نشور موات
اذان فاخته دیدیم و قامت اشجار
خموش کن که سخن شرط نیست وقت صلات

منبع : دیوان شمس ، غزلیات ، غزل 482.
۲۸ دی ۹۳ ، ۱۵:۲۴ محسن شرفی
با سلام به محضر استاد بزرگوار
ظاهرا آیه نوعی معرفت بخشی در مورد باریتعالی می باشد. آن هویت غیبی که حجابهای لطیف نورانی(اسماء و صفات) او را در برگرفته اند. اما این هویت ظاهرا پنهان، چنان آشکار است که هر کس با کمی تامل، آن را در ذات خود احساس می کند. مَثل او در انسان ، ذات و فطرت پاک انسانی است که هر چه قدر انسان گوهر وجودی خود را مطهر نماید آن نور الهی در او نورانی تر می گردد. منبع(زیت) این نور الهی می تواند علم و دانش الهی باشد. دانشی بسیار شفاف که تمایل به نور و روشنی دارد. دانشی که انسان را متصل به دریای نور می کند.
همواره شعله وجودتان نورانی!