عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

بودیسم: دلبستگی و دل نابستگی

پنجشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۳:۲۶ ب.ظ

    بوداییان بیهودگی هرگونه دلبستگی را می آموزانند ودلبستگی ها را ریشهٔ همهٔ رنج ها می دانند. مادامیکه دلبسته بمانیم نومیدانه خواهیم زیست. 


   از سه حالت دلبستگی سخن می گویند: "دلبسته٬ دل نابسته٬ عاری از دلبستگی." حکایت زیبایی را تعریف می کنند که نشان دهندهٔ این معناست. باید خود را در گوشه ای بسیار دورافتاده و تنها مجسم کنید که باید از مسافتی بسیار دور آب آورد...


   پس از کار سخت روزانه در آفتاب سوزان به سراغ ظرف آب می رویم. ...می خواهیم بنوشیمش می بینیم مورچه ای در ملاقه وجام ما افتاده است . خشمگین می شویم که چگونه این  مورچه جرات کرده که این حق را به خودش بدهد تا در جزیرهٔ ما٬ زیر درختهای ما٬ به درون ظرف ما و توی  ملاقهٔ ما بیاید؟ پس بی درنگ مورچه را زیر انگشت خود له می کنیم.

                       " دلبسته ”


یا لحظه ای مکث می کنیم ومی بینیم که حتی برای مورچه ها هم روز داغی ست و مورچه به حکم غریزه به تنها جای خنک و مرطوب و راحتی  که توانسته بیابد  پناه آورده. می بینیم که مورچه واقعا به آب و درختها و ملاقه و آب ما که صدمه ای نزده است. با این نگرش ژرف اخلاقی٬ از گوشهٔ ملاقه آب می نوشیم .و آن را در جای خنک خود قرار می دهیم و با دقت رویش را می پوشانیم.

                        " دل نابسته ”


یا اینکه وقتی مورچه را درظرف می بینیم اصلا به این فکر نمی افتیم که چه چیز متعلق به ما٬ چه چیز متعلق به مورچه٬ چه چیز اخلاقی ٬ وچه چیزی غیر اخلاقی است. واکنش ما فراتر از اخلاقیات است. طبیعتا یک تکه قند هم به مورچه می دهیم.

                   " عاری از دلبستگی ” 


|کتاب:آدمیت | لئو_فلیچه بوسکالیا | مترجم:  گیتی_خوشدل

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۰۲
محی الدین قنبری

نظرات  (۱)

ممنون
گروه سوم را بنظرم بهتر است وارسته بنامیم.