عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام بر شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه دانشجویان گروه عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

دبیر سایت: دکتر محی الدین قنبری

* سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- با هر کمالت اندکی آشفتگی خوش است
هر چند عقل کل شده ای بی جنون مباش. (عبدالقادر بیدل دهلوی)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

در کوچه باغ خیال انسانیت را میجویم که دربستر تقوی وایمان آرمیده تا تمثال انسان های خدا گونه را در ستاه باران دشت حیات تماشا کند ,تاغرق درعشق الهی شاهد روییدن سبزترین سبزه هاوگل های شور وعشق باشد

در شاخسار شجره ی طیبه هر خاری راگل وهر گلی راشمع محفل دوستان وصاحب دلان  عرفان سازد

ودر گذر گاه وصال معبود پروانه حرم خلد ملائک گردد تااز سبد ولای مولا دانه ای واز یم بیکران رسول

قطره ای بر گیرد برای وصل به معبود.

پس کهکشان را به زینت وصال بیارایید وپهن دشت حیات را به نوای" سبوح قدوس "به رقص وپایکوبی در آورید وسماع کائنات را همراه گردید ودر پیچ وخم لاله زار  وآلاله های سرخ شهید آباد را سرخ فام تر نموده ولعل ویاقوت رابه چیدن طراوت وادار نمایید.

میلاد پرچمدار کربلا مبارک

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۱:۵۳
انسیه غرویان


عرفان نظری نه برپایه نظریه‌های خطاناپذیری، معیارناپذیری و توصیف‌ناپذیری بلکه بر پایه نظریه سنجش‌پذیری گزاره‌های عرفانی به میزان نیاز دارد تا صدق و خطای گزاره‌‌هایش به دست آید و در پی آن نتایجی چند حاصل شود. این میزان یک دستگاه شناختاری است که بر گزاره‌های عرفان نظری نظارت دارد و بر پایه اصول موجود در آن که به نوعی دلیل صدق هستند، به عنوان معیارهای متناسب با آن گزاره‌ها به سنجش می‌پردازد.

   میزان عرفان نظری بردو قسم است:

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۴:۱۴
محی الدین قنبری
پ‍‍ژوهشگر توانا و ارجمند تاریخ تشیع و اسلام جناب حسن انصاری مقاله ای مختصر و مفید دارند درباره ابوسعد خرگوشی نیشابوری صوفی شافعی اشعری مسلک (د 406 یا 407 ق) دارند با عنوان صوفی خوابگزار و کتاب ابن سیرین.
۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۳:۳۶
محی الدین قنبری


الهی به رندان عارف صفت  

به لب تشنگان می معرفت

 

به مردان بی ادعای سلوک

ازآغازتاانتهای سلوک 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۸:۳۷
ابراهیم شمشیریان

چنان انسان باش و چنان زندگی کن که اگر هر انسانی مثل تو باشد و همچون تو زندگی کند، این زمین بصورت بهشت خداوند درآید.....رر

فیلیپس بروکس                                                              

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۸:۰۱
انسیه جعفری

عشق، اشتیاقی است که برای بازگشت در درون آدمی احساس می شود در مثنوی عاشق و معشوق خود انسان می باشد مولانا معتقد است عشق در تمام موجودات ساری است و همه چیز از عشق برپا می باشد و پدیده عشق فوق تمام پدیده ها ی منطقی است.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۵:۳۱
انسیه جعفری
یوگا نوعی ورزش است که  فواید جسمی، عصبی و حداکثر ذهنی را برای فرد به دنبال دارد بسیاری از یوگیست ها از یوگا توقعی جز داشتن اندامی متناسب ، درمان برخی از بیماریها، کاهش اختلافات روحی و روانی ، رهایی از خشم، کاهش افسردگی، لاغر شدن ، داشتن صورتی زیبا را ندارند

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۵:۲۹
انسیه جعفری

قد همه دلبران عالم    پیش الف قدت چو نون باد

(حافظ)

(نقاشی خط اثر استاد علیرضا کریم پور)

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۰:۴۹
صبا فدوی