روحی فداک ای محتشم لبیک لبیک ای صنم
ای رای تو شمسالضحی وی روی تو بدرالظلم
از باد و آتش نیستی تو آب و خاکی چیستی
جم را بگو تا کیستی او را روانی ده ز شم
چون عشق را ذات آمدی نفی قرابات آمدی
چون در خرابات آمدی کم کن حدیث خال و عم
گیرم کرم وقت کرب ز اهل عجم باشد عجب
باری تو هستی از عرب این الوفا این الکرم
آقای دکتر احمد مظفری جوین (مظفر جوینی؛ زاده به سال 1332) از اساتید ممتاز و با سابقه ی خراسان در رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی هستند. از ایشان تا آنجا که می دانیم از سال 1384 تا 1393 شش دفتر شعر با مضامین عرفانی و ادبی از سوی نشر جهانکده در مشهد منتشر شده است.
از باب لطف و مهری که داشتند هدیه برای عرفان خراسان و اهالی آن عنایت فرمودند که دوستان می توانند آن را دریافت کنند.
آیا
میتوان دوستدار عرفان بود و در خلوت خود نشست و به این حقیقت تلخ نیاندیشید که
در میان این همه قال، چرا حال گم شده است و با وجودی که تعداد عرفانپژوهان و نیز
مدعیان عرفان هر روز فزونی مییابد؛ تعداد عارفان حقیقی که گام در وادی سلوک نهادهاند
روز به روز کم و کمتر میشود.
پاسخهای مختلفی میتوان به این پرسش داد ولی سعی نگارنده بر آن است که تنها به نقش کودک دیروز در شکلگیری شخصیت معنوی انسان امروز اشاره کند.
بنابر آیات قرآن کریم ، هدف از خلقت ، عبادت تمام مخلوقات بیان گردیده است. عبادت در شکل عامش ، تمامی موجودات از انسان تا جمادات ، از زمین تا آسمان را فرا میگیرد. به نظر میرسد هدف از عبادت ، یادآوری خداوند متعال باشد ؛ این یادآوری که از آن به ذکر تعبیر میشود نه تنها محدود به زبان نمیگردد بلکه ساری در تمام عالم وجودی انسان و خلقت است.
صبح سه شنبه، 25 آذر 1393 رونمایی از مجموعه تاریخ شفاهی ایران (عصر پهلوی دوم) در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شد. وقتی رسیدم دکتر رضا صالحی امیری ریاست سازمان در حال سخنرانی بودند و اشاراتی داشتند دال بر اهمیت موضوع و اینکه می توان تاریخ شفاهی را به عنوان گونه ای تاریخ نگاری در کنار تاریخ نگاری های توصیفی و تحلیلی در نظر گرفت و این تنها به معنای انجام مصاحبه با مصاحبه شوندگان نیست.
دکتر عرفان نظر آهاری یکی از معدود نویسندگانی است که در حوزه ادبیات عرفانی کودک و نوجوان فعالیت داشته و مجموعه آثار ایشان، از جمله آثار موفق کودک و نوجوان به شمار میآید که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است.
امید است که عرفان پژوهان بیشتری، با توجه به نیازهای امروز کشور ما، به فعالیت در حوزه کودک و نوجوان بپردازند تا نسل آینده از همان آغاز کودکی با سیر و سلوک الی الله آشنا شود. به همین منظور بخشی با عنوان عرفان و کودکان، به موضوعات سایت افزوده میشود.
السَّلام علی الحسین المظلوم الشهید
السَّلام علی أسیر الکربات و قتیل العبرات
درست است که در مکتب سیاسی شیعه ، قله های صبر و استقامتی همچون امام حسن علیه السلام وجود دارد که اقتضای زمانش صبر بود برای رُخ نشان دادن نفاق بر عوام ؛ اما با ظهور و علنی شدن دوباره جهالت ، کفر ، نفاق و ... امام حسین علیه السلام ، دست به اقدامی زد که جهانیان را تا أبد متحیر و مجذوب خویش ساخت.
با آنکه این سایت متوجه حوزه عرفان و باطنی گری است ولی در مناسبت ها خواهیم کوشید تا ضمن گرامی داشت آنها مطالبی را که نو یا مغفول باشد مطرح کنیم تا کار تنها به تجلیل و تعظیم ختم نشود و تحلیل و تأثیری را هم شاهد باشیم. در واقع عالم اسلامی بی آنکه در علوم دیگر اسلام هم آشنایی و ورودی داشته باشد درک درستی از یک بعد آن هم نخواهد داشت. یکی از نکته هایی که در زندگی امام حسین (ع) مغفول است مکاتبات سیاسی ایشان با معاویة بن ابی سفیان است. بدون آنکه توضیحی دهم بر این باورم که نامه های زیر برای دوستان نکته هایی نو خواهد داشت؛ تا خدای چه رحمت کند!
مقدمه: [به نقل از سایت آیت الله سیدان و وبلاگ مهدی نصیری] حجة الإسلام دکتر احمد احمدی - ریاست سازمان سمت - در دیداری که با حضرت آیت الله سیستانی از مراجع تقلید داشتند (1392/4/17)، نظر ایشان درباره ی فلسفه و عرفان را چنین نقل کردند: «نتیجه بحث و بررسی و دگرگونی در علوم انسانی باید این باشد که در قالب عمل و اجرا درآید و از طریق دانشگاه ها به سرتاسر جامعه سرایت کند و تحول ساز باشد و گرنه چه فایده ای دارد؟ مثلا تدریس فلسفه که عموما هم تدریس فلسفه ملاصدراست و آن هم با آراء منحرف محی الدین آمیخته است و در باب معاد هم مشکل دارد چه نتیجه ای دارد؟»